להתחברות

כימיה - כיתה ח'

רביה | עמוד דיון

דיוני בית מדרש זה סגורים למשתתפיו בלבד.
אם ברשותך שם משתמש וסיסמא-
אנא הכנס בצד שמאלי העליון של האתר.

אם טרם נרשמת, ניתן לפנות לראש בית המדרש
ולבקש להצטרף לבית המדרש
jergym.sugia.net@gmail.com

תגובות אחרונות

user profile image
לוי ליאם
5.04.2019 9:48
תשובה: כן. קיים עונה מסוימת לרבייה באדם כאשר הנקבה מקבלת מחזור הוסת. שאלה: מה מיוחד בתאי הרביה? תשובה: הדבר המיוחד בתא הרבייה הוא שתא זה הוא התא חיים הכי קטן שנמצא בגוף. שאלה: האם תיתכן רבייה ללא שני בני הזוג? תשובה: כן. אך זה קיים רק אצל צמחים. שקופית 3: דוגמאות: 1. רוב החומרים מורכבים מאטומים לדוגמה מחשב נייד. 2.דוגמה לתאים המורכבים מאטומים בני אדם או עצים. 3.דוגמה לרקמות המורכבות מתאים רקמת תאים. 4. דומה לאיברים המורכבים מרקמות יד רגל.
user profile image
יפה יואב
5.04.2019 9:48
שקופית 2- שאלה 1- האם קיים דמיון בין רביית האדם לבין רביית הדגים? תשובה: מה שדומה בין רביית האדם הוא שלשני המינים יש הורים משני מינים זכר ונקבה. שאלה 2 האם קיימת עונה מסוימת לרביה באדם? תשובה: לא קיימת עונת רבייה אך יש ימים אחדים בהם אי אפשר. שאלה 3  מה מיוחד בתאי הרבייה? תשובה: תא רבייה הוא תא המיועד לרבייה זוגית בשונה מתאים אחרים בעלי תפקידים שונים. תפקידם של תאי הרבייה יוצא לדרך כאשר תא רבייה זכרי (תא זרע) ותא רבייה נקבי (תא ביצה) מתאחדים בתהליך הנקרא הפריה (בדרך כלל ההפריה מתרחשת בתוך גופה של הנקבה). שאלה 4- האם תיתכן רבייה ללא שני בני הזוג? תשובה: אצל בני אדם לא תיתכן רביה אצל שני בני הזוג אבל ישנן חיות שיכולות בלי שני בני הזוג (רבייה על-זיווגית). שקופית 3- תשובה: 1. גוף מורכב ממערכות: גוף מורכב ממערכות כגון- מרכת העיכול, מערכת הנשימה, מערכת הראייה, מערכת החיסון, ועוד… 2. מערכות מורכבות מאיברים: מערכות הגוף הן אוסף קבוצות האיברים השונים בגוף שהם בעלי תפקיד משותף. מערכת העיכול מורכבת מ פה, רוק, שיניים, לשון, קיבה ועוד.. 3.איברים מורכבים מרקמות: איבר הוא קבוצה של רקמות היוצרות מבנה המותאם לביצוע תפקיד מסויים. לדוגמה רקמות העצב רקמות הסחוס רקמת העצם ועוד….. היד מורכבת למשל מרקמת עור ושריר. 4. רקמות מורכבות מתאים- רקמת תאים היא צבר תאים וחומרים בין-תאיים בעלי מוצא, תפקוד ומבנה משותפים האחראים על ביצוע פעולה מסוימת או יותר. 5.תאים מורכבים מחומרים: התא מורכב מחומרים (הנקראים גם יסודות כימיים). 6. חומרים מורכבים מאטומים- חומר הוא כל דבר בעל מסה התופב נפח במרחב.        
user profile image
גיא שחר
5.04.2019 9:48
שקופית 3: המדרג בטבע: גוף מסוים מורכב ממערכות מסוימות כמו מערכת הנשימה. מערכות מורכבות מאיברים כמו ריאות. איברים מורכבים מרקמות כמו רקמות דם. רקמות מורכבות מתאים כמו תאי דם לבנים. תאים מורכבים מחומרים. חומרים מורכבים מאטומים כמו חנקן. שקופית 4: במערכת רבייה זכרית נוצרים איברים זכריים ובמערכת רבייה נקבית נוצרים רק איברים נקביים. שקופית 5: תאי הרבייה מובלים בצינורות מיוחדים ששייכים למערכת הרבייה, שחלה זה תא רבייה נקבי, אשך הוא תא רבייה זכרי. שקופית 6: יש סימון מסוים לכמה דברים של התאים הזכריים ושל התאים הנקביים. א מסמן את האשך ב מסמן את השחלה ג מסמן את הרחם ד מסמן את הביצה שקופית 7: תא זה נראה לעיין, צורתו עגולה, התא הגדול ביותר, מתקיים רק בסביבה לחה ועוד…. בקיצור הוא מתקיים בתנאים יחסית מיוחדים. שקופית 8: התשובה היא ג משום שגם כתוב בשקופית 6 על כך שהביצית היא יחסית גדולה וללא תנועה עצמאית. שקופית 9: תא הזרע הוא בעל שוטון, הוא עטוף בקרום מסוים, יש כמוהו מיליארדים והוא מתקיים רק בסביבה לחה. שקופית 10: יש לו כמה איברים שדומים לביצית ויש גם כאלה שלא נגיד דומה זה שהוא מתקיים בסביבה לחה ושונה שיש לו כושר תנועה ולביצית אין. שקופית 11: ג היא התשובה הנכונה אפשר להסיק זאת משקופית 9 ו10. שקופית 12:        
user profile image
שלום עדי
5.04.2019 9:36
עבודה לירז ועדי- שקופית 2: 1. כן, קיים דמיון בין רביית הדגים לבין רביית האדם משום שלדג יש שני הורים ממינים שונים כמו האדם. בנוסף,לנקבה יש שחלות ולזכר יש אשכים {כמו לאדם} ותהליך הרבייה שלהם דומה לאדם. 2.באדם הרבייה אינה קשורה לעונה מסוימת ויכולה להתקיים כל השנה. לעומת זאת רוב מיני בעלי החיים, אינם מסוגלים להתרבות כל השנה, אלא רק בעונת הרבייה שלהם. הרבייה ביבשה מושפעת מאוד מהשינויים בתנאי הסביבה שנגרמים מחילופי העונות. עונת הרבייה של כל מין מתוזמנת כך שהצאצאים יצאו לאוויר העולם בעונה שבה המזון זמין ומזג האוויר נוח. בני האדם אינם צריכים לדאוג מצרות כאלו. 3. מה שמיוחד בתאי הרבייה הוא שהם התאים היחידים בגוף שמכילים רק מחצית ממספר הכרומוזומים {מבנים מאורגנים של דנ"א וחלבונים} של היצור החי. 4.כן תיתכן רבייה ללא שני בני הזוג, אך לא באדם ורק במינים מסוימים של חיות {יש שתי צורות רבייה: רבייה אל מינית ורבייה מינית}.
user profile image
לוי נויה
4.04.2019 9:37
המדרג בטבע:

גוף כמו דג מורכב ממערכות כמו מערכת הנשימה.

מערכות מורכבות מאיברים כמו זימים.

איברים מורכבים מרקמות כמו רקמת דם.

רקמות מורכבות מתאים כמו תאי דם אדומים.

תאים מורכבים מחומרים (מולקולות) כמו חלבון.

חומרים (מולקולות) מורכבים מאטומים כמו פחמן.

שקופית 4:

המערכת האנדוקרינית האחראית על תהליך הוויסות, תהליכים כימים בגוף ותיאום פעולות. האיברים שהם חלק ממערכת הרבייה הם איבריה רבייה זכריים ואיברים רבייה נקביים. למשל לנקבות בבני האדם יש רחם בו גדל העובר ואילו לדגים שמטילים ביצים ואינם מגדלים את הצאצא בגופם.

שקופית 5:

במערכת הרבייה יש איברים שבהם נוצרים תאי הרבייה, ויש איברים המשמשים להובלת תאי הרבייה. לעתים משמשת מערכת הרבייה גם להתפתחות העובר, למשל אצל היונקים. האיברים המייצרים את תאי הרבייה הנקביים נקראים שחלות והאיברים המייצרים את תאי הרבייה הזכריים נקראים אשכים. האיברים המובילים את תאי הרבייה הם צינורות מובילים. תאי הרבייה הזכריים של בע"ח הם תאי זרע שקטנים בהרבה מתאי הרבייה הנקביים שהם תאי ביצה.

שקופית 6:

ב'-שחלה.

שקופית 7:

לנקבה תא ביצה וסביבו תאי זרע הוא מכיל חומרי מזון עבור העובר המתפתח וצורתו כדורית, הוא חסר יכולת תנועה עצמית ומתקיים בסביבה לחה בלבד.

שקופית 8:

ג'-זהו תא גדול יחסית, חסר כושר תנועה והוא מכיל מזון לעובר וחומר תורשתי.

שקופית 9-10:

תא הזרע נוצר באשך ומכיל חומר תורשתי, הוא בעל כושר תנועה ומתקיים רק בסביבה לחה.

שקופית 11:

ג'- הוא קטן, בעל כושר תנועה, מכיל חומר תורשתי ונוצר במיליארדים.

שקופית 12:

בעלי חיים דו מינים (לדוגמה חילזון) בעלי מערכת רבייה גם של זכר וגם של נקבה.

שקופית 13:

א'- טענה זו איננה נכונה, ישנם בעלי חיים שבגופם גם אברים זכריים וגם איברים נקביים.

שקופית 14:

בעלי חיים משנים את מינם במהלך חייהם (לדוגמה פזית ים-סוף) מהביצים בוקעות רק נקבות ובתנאים מסוימים חלק מהן הופכות לזכרים.

שקופית 15:

ג'- לא, ישנם בעלי חיים מסוימים שמשנים אז זוויגם במהלך חייהם.

שקופית 16:

בע"ח שבין הנקבות רק אחת פורייה (לדוגמה דבורת הדבש) והיא נחשבת למלכה.

שקופית 17:

ג'- רק המלכה יכולה להזדווג עם הזכרים ולהטיל ביצים.

שקופית 18:

 

user profile image
מושליון שירה
4.04.2019 9:37

שקופית 1: שאלה 1- הדבר הדומה ברבייה של דגים לבין רבייה של בני אדם הוא שלשניהם יש שני הורים ממינים שונים דבר שגורם לכך שהצאצא הוא לא העתק מדויק של ההורים כמו אצל חיות שיש להם הורה אחד. שאלה 2-

user profile image
לוי ליאם
4.04.2019 9:37
שקופית 2: שאלה: האם קיים דמיון בין רביית הדגים לבין רביית האדם? תשובה: יש דמיון בין רביית הדגים לבין רביית האדם בגלל כמה סיבות: 1. לדג ממין נקבה יש ביצית ולדג ממין זכר יש תאי זרע (כמו אצל בני האדם). 2.לאחר תהליך הרבייה ונוצר ילד הדג ממין הנקבה "סוחבת" את התינוק. שאלה: האם קיימת עונה מסוימת לרבייה באדם? תשובה:    

משתתפים