להתחברות

כימיה - כיתה ח'

רמות אנרגיה קבוצה א' | עמוד דיון

דיוני בית מדרש זה סגורים למשתתפיו בלבד.
אם ברשותך שם משתמש וסיסמא-
אנא הכנס בצד שמאלי העליון של האתר.

אם טרם נרשמת, ניתן לפנות לראש בית המדרש
ולבקש להצטרף לבית המדרש
jergym.sugia.net@gmail.com

תוכן עניינים

הנחיות לכתיבה

לקריאה

אנא כתבו כאן למטה את שאלותיכם

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
גיא שחר
8.02.2019 9:45
 
  1. פליז היא תערובת שנוצרת מערבוב של שני יסודות שהם אבץ ונחושת.

ההבדל בין שני המושגים הוא שהפליז היא מתכת קשה ולעומת זאת הפליז זה חומר רך ונעים. היווצרות הפליז: כאשר הנחושת האדומה והאבץ האפור מתחברים נוצרת מתכת צהובה שבמראה ראשוני מזכירה מאוד את הזהב. השיתוף של הנחושת הרכה יחסית עם האבץ יוצר מתכת קשה וחזקה יותר מהנחושת. הפליז היא למעשה מתכת מעשה ידי אדם שנוצרה משילוב של שתי מתכות אחרות השילוב ביניהן עשוי להשתנות בהתאם לצורך. הפליז המודרנית מורכבת משני שליש נחושת ושליש אבץ אך לעיתים משנים את הנתונים לפי הצורך.

  1. הפליז כן מוליכת חשמל אך לא ברמה כמו של שאר היסודות המרכיבים אותה.

הולכת חשמל היא תכונה של חומר שיכול להזרים ממנו אנרגיה חשמלית לחומר אחר בגופם, חומרים מוליכים הם גם חומרים בהם קיימים חלקיקים טעונים עם חופש תנועה. למתכות יש מבנה חלקיקי וכך אפשר להסביר את הולכת החשמל שלהם בעת תנועתם החופשית מאוד של האלקטרונים המתכות מוליכות חשמל ממש טוב.

  1. סוגי הנוזלים היכולים להוליך חשמל הם למשל מי ברז, חומר זה הוא יכול להיות רק תערובת  משום שהם שומרים על תכונות החומרים המרכיבים אותם.
  2. הפליז בנוי מהחלקיקים של הנחושת ושל האבץ. המבנה שלו הוא בצורת סריג מפני שהוא מתכת.
  3. א. אם חלקיקי הנחושת משתתפים בבנייה ש/ל הנחושת הפחמתית אז גם חלקיקי הפחמן ישתתפו כדי ליצור את התרכובת.

ב. הוא נקרא חומר יוני משום שהאלקטרונים של הנחושת עוברים לחלקיקי הפחמן הנחושת הופכת ליון חיובי והפחמן הופך ליון שלילי. תכונותיו של היון הוא שבכל יון מספר הפרוטונים יהיה שווה למספר האלקטרונים  ובנוסף הוא מוליך חשמל. ג. כן, כל אטום שטעון במטען חשמלי נקרא יון. ד. כן, משום שהוא טעון חשמלית ויש לו מטען חשמלי.

  1. הבעיה של האטומים של מולקולת מתאן זהב שיש בהם 4 אטומים, הקשר השיתופי זה בעצם קשר קוולנטי של שתי אטומים המרכיבים מולקולה וזה פותר את הבעיה בכך שזה הופך להיות זוגות של אטומים וכך נותר המולקולה.
  2. זה תרכובת אורגנית משום שמרכיבים אותה שני חומרים שלא שומרים על תכונותיהם.

9 מבנה הטבלה המחזורית היא של מתכות אל מתכות ומתכות למחצה.

  1. הוא קרא להם בשמות של היסודות שכן מצא למשל "מתחת לאלומיניום".

 

user profile image
אסולין רון
8.02.2019 9:44
 
  1. פליז הוא- תערובת.

ההבדל בין תרכובת לתערובת הוא שתרכובת, מכילה מספר אטומים או תרכובות יחדיו, אך ללא קשר כימי ביניהם, כך שכל חומר שומר על תכונותיו הכימיות והיחס בין מרכיביה אינו בהכרח קבוע. תרכובת היא חומר טהור המורכב מאטומים של יסודות שונים הקשורים זה לזה בקשר כימי. תרכובת היא חומר הבנוי משני יסודות ויותר.

  1. לפליז אין הולכת חשמל גבוהה

מוליכות חשמלית של גוף מסוים היא מידת היכולת של זרם חשמלי לעבור באותו גוף. חומרים מוליכים הם חומרים בהם קיימים חלקיקים טעונים עם חופש תנועה. חומרים מוליכים יכולים להיות מתכת, תמיסה מוליכה, וקיימים גם מספר חומרים קרמיים ופולימרים מוליכים. מה שקורה בחומר בזמן הולכת החשמל זה שעובר בתוך החומר זרם חשמלי וכך נהיה חשמל.

  1. סוגי נוזלים שיכולים להוליך חשמל הם- מים. והוא יכול להיות תרכובת כימית.
  2. החלקיקים שמהם בנוי הפליז הם- נחושת ואבץ.

אבץ- הוא יסוד כימי שסמלו הכימי Zn ומספרו האטומי 30. אבץ הוא מתכת המשמשת לגלוון פלדה. יחסית למתכות אחרות, היסוד מגיב במתינות. נחושת- הוא יסוד כימי מתכתי שסמלו הכימי Cu ומספרו האטומי 29. הנחושת היא מתכת מבריקה בצבע אדום-כתום, בעלת מוליכות חום ומוליכות חשמלית גבוהה.

  1. א. החומר המשתתף הוא נחושת.

ב. סריג יוני הוא מבנה המורכב מיונים חיוביים ושליליים הנמשכים זה לזה באמצעות קשרים יוניים, מכוח המשיכה בין מטעניהם המנוגדים, והוא מאפיין חומרים יוניים, הנקראים גם מלחים. היונים החיוביים הם בדרך כלל יוני מתכת, ואילו היונים השליליים הם בדרך כלל יוני אל מתכת. המטענים המנוגדים מאזנים זה את זה, ועל כן לחומרים היוניים יש מטען חשמלי. ג. כן לחומר יוני יש מטען חשמלי וגם לנחושת. ד. כן יש לה מוליכות חשמל גבוהה.

  1. מתאן הוא תרכובת, בגלל
  2. היסודות בטבלה המחזורית מסודרים בצורה מיוחדת, התואמת את סידור האלקטרונים שלהם-

כל אחת מהשורות נקראת מחזור. ליסודות הנמצאים באותה שורה יש מספר זהה של קליפות אלקטרונים. ליסודות הנמצאים באותו הטור יש מספר זהה של אלקטרונים בקליפה החיצונית. לטבלה יש חלוקה נוספת: מתכות, אל מתכות ומתכות למחצה. מתכות- יסודות היוצרים מוצק גבישי בטמפרטורת החדר. אל מתכות- יסודות אשר אינם מתכתיים, בדרך כלל אינם מוליכים חשמל. מתכות למחצה- קבוצת היסודות שבין מתכות לאל-מתכות.

  1. מנדלייב גילה זאת וטען שחסרות לו משבצות בטבלה המחזורית הוא שמר להם מקום בטענה כי יסודות אלה קיימים והם עדיין לא התגלו.
user profile image
לוי נויה
7.02.2019 9:16
1. עדי את צודקת, בנוסף הגזים האצילים מצויים בטבע בצורת גז חד אטומי, כלומר מצויים רק בצורת אטומים בודדים, הגזים האצילים לא פעילים מבחינה כימית, לא יוצרים תרכובות בקלות ולכן לא מסוכנים לאדם, לדוגמה ההליום.        פרט נוסף ומעניין הוא שהשם "אצילים" ניתן להם משום שאינם נוטים להתחבר עם שאר היסודות, "פשוטי העם".2. נכון מאוד עדי!! עקב היותם גזים אצילים אשר לא פעילים מבחינה כימית מצויים בטבע בצורת אטומים בודדים, ואינם יכולים ליצור תרכובות כלומר לא יכולים להיות חלק ממולקולה אלא רק כאטום בודד. 3. עדי כתבת כי המספר האטומי של הגזים האצילים הוא שמונה, זוהי טעות כיוון שלא יכול להיווצר מצב בו יש למשפחה כימית שלמה אותו מספר אטומי משתי סיבות אחת, היא שלכל אטום בטבלה המחזורית ישנו מספר אטומי שונה, הסיבה השנייה היא שהמספר האטומי הוא גם מספר הפרוטונים באטום, ולא יכול להיות שליסוד טהור  (סוג אחד של אטומים אשר לא עשו קשרים) יש מספר פרוטונים זהה ליסוד טהור אחר בנוסף המספר האטומי שמונה שייך ליסוד חמצן אשר אינו גז אציל ונמצא בטור שש בטבלה המחזורית. התשובה היא שהגזים האצילים נמצאים בטור השמיני בטבלה המחזורית מכיוון שלכל הגזים האצילים (חוץ מהליום) ישנם 8 אלקטרונים ברמת הערכיות האחרונה ומספר הטור בטבלה המחזורית = מספר האלקטרונים הערכיים. 4. הגזים האצילים נמצאים במצב צבירה גז בטמפרטורת החדר כי הם לא יוצרים קשרים עם אטומים אחרים ולכן אין כוחות משיכה בין החלקיקים שלהם (אין כוחות משיכה בכלל בניגוד למה שעדי כתבה שיש כוחות משיכה חלשים) וכשאין כוחות משיכה בין החלקיקים מצב הצבירה הוא גז. בנוסף בניגוד למה שכתבה עדי הגזים האצילים אינם יכולים להיות במצבי צבירה אחרים משום שלא יוצרים אף קשר. 5. הגזים האצילים מצויים בטבע בצורת גז חד אטומי, כלומר מצויים רק בצורת אטומים בודדים, משום שהם לא פעילים מבחינה כימית, לא יוצרים תרכובות.
user profile image
שלום עדי
7.02.2019 9:07
1. הגזים האצילים אינם פעילים מבחינה כימית משום שהם לא יוצרים קשרים בגלל שרמת הערכיות האחרונה שלהם מלאה כך שהם אינם צריכים ליצור קשרים כדי להשלים אותה. 2. הגזים האצילים קיימים בטבע כאטומים בגלל היותם אינם פעילים כמעט מבחינה כימית. 3. הגזים האצילים נמצאים בטור השמיני כי המספר האטומי שלהם הוא שמונה {ברמת הערכיות האחרונה}. 4.הגזים האצילים נמצאים במצב צבירה גז בטמפרטורת החדר כי בין האטומים שלהם ישנם כוחות משיכה חלשים. הם כן יכולים להיות בעוד מצבי צבירה שונים על ידי עיבוי או רתיחה בטמפרטורות קיצונית אבל אך ורק בדרך מלאכותית. 5. הגזים האצילים נמצאים בטבע בגלל שבין האטומים שלהם כוחות משיכה הם חלשים.
user profile image
אסולין רון
7.02.2019 9:05
גזים אצילים: 1. למה הגזים האצילים אינם פעילים מבחינה כימית? 2. האם הגזים האצילים נמצאים כתרכובת ולא כאטומים? אם לא למה? 3. באיזה טור הגזים האצילים נמצאים בטבלה המחזורית? למה דווקא בטור זה? 4. למה הגזים האצילים נמצאים במצב צבירה גז? האם יכולים להיות בעוד מצבי צבירה שונים? 5. באיזה צורה הגזים האצילים נמצאים בטבע?למה?
user profile image
נתן שיר
7.02.2019 9:03
ההלוגנים:
  1. מפני שההלוגנים אינם מופיעים בטבע כיסודות נפרדים אלא בתרכובות עם יסודות אחרים, לדוגמה עם מתכות ממשפחת המתכות האלקליות.
  2. מכיוון שכל היסודות שמופיעים בטמפרטורת החדר במצב גזי צורתם היציבה היא של מולקולה דו-אטומית,

בטמפרטורה גבוהה מספיק ייפרדו לגז חד אטומי.

  1. מקור השם ההלוגנים (מיוונית: "הלו"- מלח, "גן"- יוצר), שם זה מעיד על פעילותם הרבה מבחינה כימית.
  2. לא ניתן למצוא אותם בצורתם הטהורה בשל פעילותם הכימית הגבוהה.

5. כן, ההלוגנים הם המשפחה היחידה שבה אפשר למצוא בטמפרטורת החדר יסודות בכל שלושת מצבי הצבירה

user profile image
גוהר מור
7.02.2019 9:01
  1. מפני שההלוגנים הם משפחה של יסודות אל מתכתיים.

2.מתכות אלקליות יוצרים תרכובות בקלות עם מים.

  1. מפני שמתכות אלקליות מתרכבות בקלות עם חומרים אחרים.

4.תהליך ההגבה של מתכות אלקליות עם מים זה כשהמתכות האלקליות מתרכבות עם מים ונפלט גז מימן.

  1. מתכות אלקליות פעילות מאוד הגלל ש הם מעבירות את האלקטרונים כדי לסגור את הרמה האחרונה.
user profile image
אסולין רון
7.02.2019 8:55
ההלוגנים:
  1. למה ההלוגנים עושים קשרים עם המתכות האלקליות שנמצאות בטור הראשון בטבלה המחזורית?

למה לא עם המתכות, אל מתכות ועוד….?

  1. למה ההלוגנים מורכבים ממולקולות דו אטומיות?האם הם לא יכולים להכיל מולקולות נפרדות המכילות אטום אחד?
  2. מהו מקור השם ההלוגנים? האם הוא הכרחי ליסודות אלו?
  3. למה ההלוגנים לא נמצאים בטבע בצורתם הטהורה כלומר לא רק בתרכובות?
  4. האם יכול להיות שההלוגנים הם המשפחה היחידה שבטמפרטורת החדר אפשר למצוא את יסודותיה בכל מצבי הצבירה?למה?.
user profile image
אסולין רון
1.02.2019 9:47
סיכום כללי סוגיה ההלוגנים הלוגנים עושים קשרים עם טור אחד בטבלה המחזורית. למה? בגלל שהם מעבירים את האלקטרונים  שלהם לטור אחד כדי ליצור רמה ובכדי ליצור רמה צריך להגיע לשמונה.  אז טור שבע מעביר לטור אחד ואז הם משלימים ביחד רמה. שמם של ההלוגנים הוא מיוונית "הלו"-מלח, "גן"-יוצר. פירושם הוא יעיל להם כי הוא מעיד על פעילותם הרבה. הלוגנים פעילים מאוד מבחינה כימית הם נוטים להתרכב בקלות עם יסודות אחרים. ההלוגנים אינם מופיעים בטבע כיסודות נפרדים אלא בתרכובות עם יסודות אחרים, לדוגמה, עם מתכות ממשפחת המתכות האלקליות. ההלוגנים נמצאים בכל שלושת מצבי הצבירה מוצק(יוד ואסטטין) נוזל(ברום) גז(כלור ופלואור). הטבלה המחזורית הטבלה המחזורית פורסמה בשנת 1869 ואף הומצאה לפני אבל פורסמה אחרי. מנדלייב היה ממציא הטבלה המחזורית הוא היה כימאי. הוא נהג לשחק בקלפים וכך הכין לכל יסוד קלף שבו כתב את שמו ותכונותיו, לאחר שסידר אותם בסדר עולה לפי המסה שלהם גילה את המחזוריות וכך הטבלה פורסמה. מנדלייב גילה כי חסרות לו משבצות בטבלה המחזורית והוא שמר להם מקום וטען כי היסודות האלו קיימים והם עדיין לא התגלו. ברוב המקרים מנדלייב צדק בחישובו של המסה האטומית של כל אחת מהיסודות ששיער שהם קיימים, זה התגלה מאוחר יותר אך במרבית המקרים הוא צדק. מנדלייב זכה לכבוד ואחד מהיסודות בטבלה המחזורית נקרא על שמו "מתחת לאלומיניום". מנדלייב שיער שתכונותיהם של היסוד יהיו דומות לאלה של האלומיניום מכיוון שזוהי המחזורית שקיימת בטבלה: כל כמה יסודות מופיע יסוד שתכונותיו דומות ליסוד שקדם לו. מנדלייב שיער דווקא שתכונות יסוד זה יהיו דומות לאלה של האלומיניום מכיוון שהיסוד גליום נמצא כמה יסודות אחרי האלומיניום. גזים אצילים הגזים האצילים אינם פעילים מבחינה כימית משום שהם לא יוצרים קשרים בגלל שרמת הערכיות האחרונה שלהם מלאה כך שהם אינם צריכים ליצור קשרים כדי להשלים אותה. הגזים האצילים קיימים בטבע כאטומים אחדים בגלל היותם אינם פעילים כמעט מבחינה כימית. הגזים האצילים נמצאים בטור השמיני כי המספר האטומי שלהם הוא שמונה ברמת הערכיות האחרונה. הגזים האצילים נמצאים במצב צבירה גז בטמפרטורת החדר כי בין האטומים שלהם ישנם כוחות משיכה חלשים. ולא טבעית.  הגזים האצילים נמצאים בטבע כאטומים בודדים ולא כתרכובות. מתכות אלקליות המתכות האלקליות נמצאות בטור אחד והם עושים קשרים עם טור שבע. הם מעבירות אליהם את האלקטרון שלהם ואז הם יוצרים רמה ובכדי ליצור רמה צריך להגיע לשמונה ואז הם מתחברים. המתכות האלקליות הן מתכות מוצקות, רכות וכסופות-מבריקות. המתכות האלקליות הן מוליכות טובות של חשמל ופעילות מאוד מבחינה כימית. בגלל זה המתכות האלקליות אינן מופיעות בטבע כיסודות נפרדים אלא בתרכובות עם יסודות אחרים. הם מגיבות מהר עם מים תגובה זו יוצרת פליטה של גז ומימן. השערת תכונותיהם של היסודות על פי הטבלה המחזורית (מנדלייב): מנדלייב המציא את הטבלה המחזורית. כן, מנדלייב השאיר מקום ריק בטבלה המחזורית כשגילה שחסרות לו משבצות  מפני שהוא חשב שיש עוד יסודות שעדיין לא גילו אותם. כן, ברוב המקרים מנדלייב צדק בחישוב של המסה האטומית של היסודות ששיער שקיימים. מנדלייב שיער שתכונותיהם של היסודות יהיו דומות  לאלה של האלומיניום מפני שלפי הסדר שבו מנדלייב סידר את הטבלה, ישנה חוקיות האומרת כי כל כמה יסודות מופיע יסוד שתכונותיו דומות ליסוד אחר שקדם לו, וכך הסתדרו טורים היצרו משפחות כימיות-יסודות בעלי תכונות משותפות. מכך, מנדלייב הסיק שהתכונות של היסודות שבטור של האלומיניום יהיו דומות לשלו. בסוף התברר שהוא צדק.

משתתפים