להתחברות

כימיה - כיתה ח'

תגובה כימית קבוצה ג' | עמוד דיון

דיוני בית מדרש זה סגורים למשתתפיו בלבד.
אם ברשותך שם משתמש וסיסמא-
אנא הכנס בצד שמאלי העליון של האתר.

אם טרם נרשמת, ניתן לפנות לראש בית המדרש
ולבקש להצטרף לבית המדרש
jergym.sugia.net@gmail.com

תוכן עניינים

הנחיות לכתיבה

לקריאה

אנא כתבו כאן למטה את שאלותיכם

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
יפה יואב
8.02.2019 14:00
תשובות למשימת הערכה בכימיה: 1. פליז הוא סגסוגת כלומר תערובת או תמיסה של שני יסודות או יותר. ההבדל בין תרכובת לתערובת הוא שתערובת היא ערבוב של שני חומרים או יותר ולא נוצר בהם קשר כימי, ותרכובת זה שני חומרים או יותר המתרכבים בניהם עקב תגובה כימית ובתרכובת נוצר קשר כימי בניגוד לתערובת. 2. פליז הוא מוליך חשמל. הולכת חשמל היא מידת היכולת של זרם חשמלי לעבור באותו גוף, חומרים מוליכי חשמל הם חומרים בהם קיימים חלקיקים טעונים עם חופש תנועה (לדוגמה- אלקטרונים בנחושת). כאשר חומר מוליך חשמל  אז עובר בו זרם והחומר המוליך סוגר את המעגל ולכן הוא נקרא חומר מוליך חשמל. 3. סוגי הנוזלים שיכולים להוליך חשמל הם מים וחומרים אחרים המשלבים בין אחד ממרכיביהם חומר אחר אשר מוליך חשמל. נוזלים מוליכי חשמל יכולים להיות יסודות תערובות וגם תרכובות. 4. הפליז בנוי מנחושת ואבץ בדרך שלל ביחס של 60:40 לטובת הנחושת, מבנה הפליז הוא סריג מתכתי. 5. א. סוג החלקיקים המשתתף בבניית חומר זה הם יונים של מתכות (יונים שנוצרים מאטומים של מתכות). ב. חומר יוני הוא חומר מוצק בטמפרטורת החדר ונראה כמו גביש, תכונותיהם הם שהם מוצקים בטמפרטורת והם נראים כגביש כמו בתשובה למעלה. מלח בישול הוא חומר יוני שסימולו הכימי הוא NaCc. ג. אין לו מטען חשמלי ד. הוא לא מוליך חשמל. 6. הבעיה זה שהוא לא יציב והקשר השיתופי במולקולה פותר את זה בגלל שכשהוא במולקולה הוא לא לבד ויש עוד חומרים שפותרים בעיה זו. (מולקולה- מבנה הבנוי משני אטומים או יותר). 7. מתאן הוא תרכובת אורגנית המופיע בטבע כגז דליק. 8. א. הנוסחה  הנ"ל בפירוט למילים היא שיש שני יסודות שמערבבים אותם ומהם נוצרת תגובה כימית. ב. זוהי תגובה כימית, תגובה כימית היא  תהליך שבו משתנה מבנה המולקולות המרכיבות את החומר המגיבים הופכים לתוצרים. בנוסחה הנ"ל ניתן לראות את המגיבים והתוצרים. ג. היא תגובה אקסותרמית כיוון שיש לה מבנה של תגובה אקסוטרמית ולא אנדותרמית. ד. הנוסחה לא נוגדת את חוק שימור המסה מכייון שהיא רק שינתה צורה ולא מסה או משקל. ה. לחומר רעיל ולחומר דליק משותף ששניהם חומרים מסוכנים מבחינת תגובה כימית והם מגיבים אותו הדבר.   9. מבנה הטבלה המחזורית הוא קבוצות של משפחות רבות של חומרים, ישנן כמה דרכים לחילוק הטבלה המחזורית בניהן החלוקה למתכות ואל מתכות שזוהי החלוקה הנפוצה ביותר בה הטבלה מתחלקת למתכות ואל מתכות- אל מתכות זה כל הגזים והנוזלים אשר אינן מתכות. 10. מנדלייב ניבא יסודות בטבלה המחזורית שלא התגלו בזמנו בכך שערך מחקרים וגילה כי כאשר היסודות מסודרים בסדר עולה משקלם של האטומים ותכונותיהן משתנות בהדרגה כך יכל לנבא יסודות אשר לא גילו באותה תקופה.        
user profile image
גלבמן אלון
8.02.2019 9:47
משימת הערכה                  אלון גלבמן
  1. תרכובת- תרכובת היא חומר שבנוי משני סוגי יסודות ומעלה, שקשורים בקשר כימי כלשהו קבוע והיחס בכמויותיהם. לתרכובת יש תכונות כימיות משל עצמה, השונות מתכונות מרכיביה.

תערובת- תערובת היא מערכת של יותר משני חומרים שונים יסודות ותרכובות או שלפעמים שניהם יחדה המקיימים ביניהם אך ורק קשרים בין-מולקולריים ובכך שומרים על תכונותיהם הכימיות והפיזיקליות. פליז היא תרכובת שמוליכה ממש קצת חשמל אבל חזקה יותר מנוחשת ואבץ.

  1. פליז הוא כמעט ולא מוליך חשמל אבל ממש קצת.

מוליכות חשמלית של גוף מסוים היא מידת היכולת של זרם חשמלי לעבור באותו גוף, חומרים מוליכים הם חומרים בהם קיימים חלקיקים טעונים עם חופש תנועה . חומרים מוליכים יכולים להיות מתכת, תמיסה מוליכה, וקיימים גם מספר חומרים קרמיים ופולימרים מוליכים.

  1. יש נוזלים שמוליכים חשמל כגון: מי ים. הם יכולים להיות יסודות אבל אם החלקיקים טעונים.
  2. החלקיקים של הפליז הם החלקיקים של נחושת ואבץ.
  3. אחד מהחלקיקים הוא חלקיק אבץ.

ב. התכונות של החומר היוני שהוא מוליך חשמל. ג. כן יש לו מטען חשמלי וגם בגלל זה הוא מוליך חשמל. ד. כן הוא מוליך חשמל ויש לו מטען חשמלי.

  1. הבעיה אצלהם שהם מזיקים וגם אין להם ריח וגם אין לו צבע.
  2. מתאן הוא תרכובת אורגנית המופיעה בטבע כגז דליק, חסר צבע וריח.
  3. : חמצן ומתאן נשרפים ויוצא פד"ח.

ב. תגובה כימית היא תהליך בו משתנה מבנה המולקולות המרכיבות את החומר. החומרים שלנו התחלפו והתחדשו. ג.

user profile image
גורן אריאל
8.02.2019 9:46
משימת הערכה   1 פליז הוא תרכובת ,בגלל שלפליז יש תכונות חדשות   תרכובת-שני חומרים או יותר המתרכבים ביניהם עקב תגובה כימית (נוצר קשר כימי בין המרכיבים). נוצר חומר חדש בעל תכונות חדשות.   תערובת-ערבוב של שני חומרים או יותר. (לא נוצר קשר כימי בין המרכיבים) החומרים בתערובת שומרים על תכונותיהם.   2 המוליכות חשמל של פליז נמוכה, מוליכות חשמלית של גוף מסוים היא מידת היכולת של זרם חשמלי לעבור באותו גוף. חומרים מוליכים הם חומרים בהם קיימים חלקיקים טעונים עם חופש תנועה (למשל אלקטרונים בנחושת). חומרים מוליכים יכולים להיות מתכת, ותמיסה מוליכה (למשל מי ים) 3 מים מזוקקים ומי מלח כן הם יכולים להיות 4 פליז היא סגסוגת, כלומר מתכת שמתקבלת מערבוב, תערובת או תמיסה של שני יסודות או יותר. הפליז נוצר בהתכה של אבץ ונחושת. 5 יון הוא אטום או מולקולה, הנושאים מטען חשמלי כיוון שמספר האלקטרונים בהם שונה ממספר הפרוטונים. יש לו מטען חשמלי והוא לא מוליך חשמל 6 שהם מזיקים 7 מתאן היא תרכובת 8   חמצן ומתאן נשרפים ויוצרים מימן ופד"ח תגובה כימית היא תהליך שבו משתנה מבנה המולקולות המרכיבות את החומר. בדוגמא שלנו המולקולות והמרכיבים השתנו והפכו לדברים חדשים זוהי תגובה אקסותרמית בגלל שהיא פולטת אנרגיה אל הסביבה 9 הטבלה בנויה כך שמקום הראשון יש חומר עם פרוטון 1 בקום השני חומר עם 3 פרוטונים כך והלאה 10 מנדלייב גילה את זה בך שידע לפי מספר הפרוטונים את התכונות , אולי עוד לא היה להם שם אבל הוא ידע את מספר הפרוטונים שלהם ואת התכונות שלהם.
user profile image
אורי דרעי
8.02.2019 9:45
משימת הערכה
  1. פליז זה תרכובת בגלל שתרכובת מורכבת מאטומים של יסודות הקשורים זה לזה, פליז- מורכב מאבץ ונחושת. ההבדל בין תרכובת לתערובת הוא שתרכובת מורכבת מחומר טהור אחד או מכמה חומרים שקשורים זה לזה ותערובת מורכבת מכמה חומרים טהורים. תרכובת- תרכובת היא מורכבת מחומר אחד טהור או מכמה חומרים שקשורים זה לזה.
  2. פליז מוליך חשמל בגלל שהוא עשוי ממתכת נחושת וכל המתכות מוליכות חשמל, הולכת החשמל הטובה של מתכות נובעת מהתנועה של האלקטרונים החופשיים בגוף המתכת. באטום של מתכת חלק מן האלקטרונים נמשכים בכוחות חלשים אל הגרעין.
  3. סוגי הנוזלים שיכולים להוליך חשמל הם: תמיסות שיש בהם יונים חופשים היכולים לנוע במים, לדוגמא תמיסת מלח במים. הם יכולים להיות או תרכובת או תערובת או יסוד.
  4. פליז בנוי מאבץ ונחושת והמבנה שלהם הוא סריג.
  5. א. בפליז יש משיכה בין יונים חיובים של הנחושת לבין היונים השלילים של האבץ. ב. חומר יוני זה חומר בעל מטען חשמלי מספר הפרוטונים ביון שונה ממספר האלקטרונים. ג. כן ד. כן מכיוון שהוא מעורב עם מתכת
user profile image
לוני קורן
7.02.2019 16:43

1.אין מה להגיב טלי ענתה ליואב 2.אין מה להגיב טלי ענתה ליואב 3.נכון משום שהחומר שנשרף יצר חומרים שונים וחדשים.

user profile image
לוני קורן
7.02.2019 16:39
1. תגובה כימית היא גם תגובה כימית בה נוצר קשר כימי חדש תוך פליטה של מולקולה. 2.יש ארבעה סוגים עיקריים של התמרה, התמרה רדיקלית,התמרה נוקלאופילית… 3.בתגובת ההחסרה מאבדת תרכובת שני אטומים במקומם נוצר קשר כפול בין שני אטומי הפחמן הסמוכים. 4.כאשר מוסיפים למולקולה אטומים או קבוצה של אטומים אז מתבצעת תגובת ההוספה. 5.נכון אין מה להוסיף.  
user profile image
לוני קורן
7.02.2019 16:23
1. נכון התוצר הוא בעצם סיום התגובה שביניהם. 2.נכון המרת האנרגיה היא בנוסף תהליך שגורם לתהליך אחר כלומר בתהליך בערה של גז הכרים אנרגיה כימית הופכת לאנרגיית גז מה שיוצר אש וכתוצאה מכך נוצר תבשיל או מטעם מסוים. 3.נכון ההבדל ביניהם שבתהליך כימי מתפרקים חומרים ונוצרים חומרים חדשים ולעומת זאת בשינוי פיזיקלי החומר לא משתנה ולא יוצר חומרים אחרים חדשים. 4.נכון אין מה להוסיף. 5. זהו תיאור התהליך מה שטלי כתבה זה נכון.  
user profile image
אסולין טלי
7.02.2019 9:00

1. ענינו ליואב 2. ענינו ליואב 3. לשרוף עץ הוא שינוי כימי כיוון ששינוי כימי הוא שינוי חומר, כלומר נוצר חומר אחד או יותר חדש. לרוב הוא תהליך בלתי הפיך. ואילו שינוי פיזיקלי הוא שינוי שחל בחומר אבל ל משנה אותו כמו שינוי מצב צבירה.

user profile image
אסולין טלי
1.02.2019 9:48
1. נחושת וגופרית- מגיבים

נחושת הגופרית- תוצרים

2. תהליך המרת אנרגיה הוא תהליך בו אנרגיה יכולה להשתנות מסוג אחד לסוג אחר לדוגמה: בתהליך הבערה של הגז בכיריים, אנרגיה כימית מומרת לחום ולאנרגיית אור. בנוסף גם בגופם של גחליליות מתרחש תהליך כימי שבמהלכו אנרגיה כימית מומרת לאנרגיית אור.

3. ההבדל בין שינוי פיזיקלי לבין תגובה כימית הוא שתהליך כימי זהו תהליך בו נשברים הקשרים הכימיים בתרכובת ונוצרים חומרים חדשים ובשינוי פיזיקלי ההרכב של החומר אינו משתנה.

4. תגובה כימית המלווה ביצירת חום או אור היא לדוגמה כאשר אנו מבעירים אש בכיריים מתרחש תהליך בערה:גז הבישול מגיב עם חמצן האוויר, נוצרים פד"ח ואדי מים ונפלט חום.

7. דוגמאות -כדור נופל ועולה-

אנ' גובה  —–> אנ' תנועה —–> אנ' אלסטית —–>אנ' תנועה ——> אנ' גובה

של הכדור         של הכדור           של הכדור           של הכדור              של הכדור

נער רוכב על אופניים

אנ' כימית ———– <אנ' אלסטית ——- > אנ' תנועה —— > אנ' תנועה גלגלים

של המזון  בשרירים     בשרירים                  רגל

פצצת גרעינית  מתפוצצת

אנ' גרעינית ——- > אנ' חום +אנ' קרינה+אנ' קול

פצצה

קומקום חשמלי פועל

אנ' חשמלית —— > אנ' חום

צמח מבצע פוטוסינטיזה

אנ' קרינה  ( שמש) ——- > אנ' כימית  ( חומרי המזון שנוצרו בצמח)

 

 

user profile image
לוי נויה
1.02.2019 9:28

1. תגובה כימית היא תהליך בו משתנה מבנה המולקולות המרכיבות  את החומר. תרכובות המוצא מקראות "מגיבים" ואלה הנוצרות בסופה של תגובה הקרויות "תוצרים". 2. שינוי פיזיקלי הוא מאפיין של מוצק נוזל וגז. ההרכב של החומר אינו משתנה.

משתתפים