להתחברות

כימיה - כיתה ח'

תגובה כימית קבוצה א' | עמוד דיון

דיוני בית מדרש זה סגורים למשתתפיו בלבד.
אם ברשותך שם משתמש וסיסמא-
אנא הכנס בצד שמאלי העליון של האתר.

אם טרם נרשמת, ניתן לפנות לראש בית המדרש
ולבקש להצטרף לבית המדרש
jergym.sugia.net@gmail.com

תוכן עניינים

הנחיות לכתיבה

לקריאה

אנא כתבו כאן למטה את שאלותיכם

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
בנימיני ליהי
9.02.2019 21:18
המשך…

5. ב- החומר היוני נקרא כך כייון התכונות שלו שהן: טמפרטורות היתוך ורתיחה גבוה, מוליכות חשמלית, וממיסות במים. חומר היוני בנוי מיונים חיובים המוקפים ביונים שליליים וביניהם יש משיכה חשמלית.

התכונות של חומר יוני הם:

  1. החומר היוני בנוי מיונים.
  2. בין היונים ישנה משיכה חשמלית.
  3. בגלל המשיכה החשמלית החזקה בין היונים, היונים קרובים וצפופים ולכן כל החומרים היונים מוצקים בטמפרטורת החדר.
  4. לחומרים יוניים אין מוליכות חשמלית במצב צבירה מוצק אבל יש מוליכות חשמלית במצב מותך (נוזל).
  5. חומרים יוניים אינם ניתנים לריקוע.

 

  1. 6. המתאן הוא מרכיב עיקרי בגז טבעי, ולכן נחשב לדלק חשוב. בעירת מולקולה אחת של מתאן יוצרת

ושתי מולקולות מים. (CO2) מולקולה אחת של פחמן דו-חמצני

 

  1. 7. הוא תרכובת אורגנית המופיעה בטבע כגז דליק, חסר צבע וריח. מתאן הוא האלקאן הפשוט ביותר,

.CH4 וכן התרכובת האורגנית הפשוטה ביותר, ונוסחתו

 

  1. 8. א- האנרגיה המשתחררת בתהליך שריפה בלתי מבוקר, שבו המים משתחררים במצב גזי, היא כ-50 מיליון ג'ול לקילוגרם מתאן.

ב- אכן זוהי תגובה כימית, תגובה כימית היא תהליך שבו משתנה מבנה המולקולות המרכיבות את החומר.

ג-  זו אכן תגובה אקסותרמית כיוון שהיא פולטת אנרגיה לסביבה, ולא צורכת אנרגיה מהסביבה כמו תגובה אנדותרמית.

 

  1. 9. הטבלה המחזורית מציגה את כל היסודות לפי המספר האטומי והסמל הכימי של האטומים שלהם, והיסודות מסודרים בצורה שתעיד על המאפיינים שלהם, וגם היא מחולקת ואל מתכות, ולמכות.

 

10. מנדלייב ניבא יסודות שלא התגלו בזמנו בכך שהכין לכל יסוד כרטיס עם שמו ותכונותיו, ואת 63 הכרטיסים פרש בסדר עולה של משקלים אטומיים, מצא מנדלייב שכאשר היסודות מסודרים בסדר עולה של משקלים אטומיים, ותכונותיהם משתנות בהדרגה, וכן שלאחר כל כמה יסודות שב ומופיע באופן מחזורי יסוד שתכונותיו והתנהגותו דומים ליסוד שהופיע קודם לכן.

 

user profile image
נחמני שירה
8.02.2019 9:47
משימת ההערכה בכימיה- שירה נחמני:
  1. הפליז הוא תערובת. הוא מורכב מנחושת ואבץ.

ההבדל בין תערובת לתרכובת הוא שתערובת מורכבת משניים או יותר חומרים שונים או יסודות או תרכובות או שניהם יחד, והם מקיימים ביניהם קשרים בין-מולקולריים (בשונה מבין אטומיים) בתערובת החומרים שומרים על תכונותיהם הכימיות והפיזיקליות. הפליז הוא תערובת הומוגנית, תערובת הומוגנית היא תערובת שבה אי אפשר להבחין בין מרכיבי התערובת, גם מבעד למיקרוסקופ אופטי, לדוגמה: סגסוגת. לעומת זאת תרכובת היא חומר הבנוי משני סוגי יסודות או יותר, הקשורים ביניהם בקשר כימי לתרכובת תכונות כימיות משל עצמה, השונות מתכונות החומרים שמרכיבים אותה.  

  1. לפליז מוליכות חשמל נמוכה, חומרים מוליכים הם חומרים בהם קיימים חלקיקים טעונים עם חופש תנועה (למשל אלקטרונים בנחושת). חומרים מוליכים יכולים להיות מתכת או תמיסה מוליכה.

חומר מוליך חשמל הוא חומר שעובר בו זרם חשמלי, חומר מוליך סוגר מעגל חשמלי. מה שקורה בחומר בזמן הולכת חשמל זה תנועה מסודרת של יונים או אלקטרונים (שהם בעלי מטען חשמלי) בתוך מעגל חשמלי סגור. מעגל חשמלי סגור הוא חיבור של מקור חשמלי באמצעות רצף של מוליכים מההדק החיובי של המקור אל ההדק השלילי שלו.  

  1. נוזלים שמוליכים חשמל הם – תרכובות למשל מים הם תרכובת כימית המוליכה חשמל בעזרת היונים המומסים בה (לא מים טהורים מוליכים חשמל) מי ברז הם תמיסה שבה תרכובות יוניות התמוססו במים, ולכן מי ברז מוליכים חשמל.

 

  1. הפליז בנוי מחלקיקי נחושת ואבץ, החלקיקים מוסדרים

 

  1. א. החומר היוני נקרא כך כיוון התכונות של החומר היוני הן- החומר היוני בנוי מיונים חיוביים המוקפים ביונים שליליים ומיונים שליליים המוקפים ביונים חיוביים שביניהם משיכה חשמלית. התכונות הכימיות של החומר היוני הן- מוליכות חשמלית, ממיסות במים, טמפרטורות היתוך ורתיחה גבוהות.

לחומרים יוניים טמפרטורות היתוך ורתיחה שנעות ממאות מעלות צלזיוס ועד לאלפי מעלות צלזיוס, מסיסות במים: חלק מהחומרים היונים נמס במים. חומרים אלה נקראים חומרים יונים קלי תמס. חלק מהחומרים היונים לא נמס במים. חומרים אלה נקראים חומרים יונים קשי תמס, מוליכות חשמלית: לחומרים יוניים אין מוליכות חשמלית במצב צבירה מוצק אבל יש מוליכות חשמלית במצב מותך (נוזל)

user profile image
בנימיני ליהי
8.02.2019 9:47
משימת הערכה:   1.פליז הוא תערובת. תערובות הם תרכובות או חומרים אחרים שמעורבבים יחד ואפשר להפריד אותם באמצעים מכניים או כימיים. תערובת היא מערכת של שניים או יותר חומרים שונים: יסודות, תרכובות או שניהם יחד, המקיימים ביניהם אך ורק קשרים בין-מולקולריים (להבדיל מבין אטומיים) ובכך שומרים על תכונותיהם הכימיות והפיזיקליות. תרכובת הם אטומים שקשורים בקשר כימי ואי אפשר להפריד ביניהם באמצעים מכניים או כימיים רגילים בד"כ.  
  1. פליז הוא תערובת של נחושת ואבץ, המתכת קשה וחזקה אך בעלת מוליכות חשמלית נמוכה יותר.

מוליכות חשמלית של גוף מסוים היא מידת היכולת של זרם חשמלי לעבור באותו גוף, והיא גם  זרם חשמלי בין שתי נקודות בגוף חלקי המתח החשמלי ביניהם. חומר המאפשר לזרם חשמלי לזרום דרכו כאשר הוא חלק ממעגל חשמלי סגור נקרא חומר מוליך. מה שקורה בחומר בזמן הולכת חשמל זה שזרם קטן יותר יעבור במעגל.  

  1. מים יכולים להוליך חשמל, מי ברז הם תמיסה שבה תרכובות יוניות התמוססו במים, ולכן מי ברז מוליכים חשמל.

  4. פליז בנוי מהיסודות נחושת ואבץ, בתוך היסודות הללו נמצאים חלקיקים,

user profile image
אוריאל מזרחי
7.02.2019 9:40

1. הדבר עשוי להעיד שנוצרו חומרים חדשים בגלל תהליך כימי שקרא. 2. כן הופעת בועות עשויה להצביע על היווצרות של חומר חדש במצב צבירה שונה כמו מצב צבירה גזי או מוצק.

user profile image
אוריאל מזרחי
7.02.2019 9:24
1. כאשר ברזל מחליד הוא מתחבר עם חמצן האוויר ונוצרת תרכובת חדשה: ברזל חמצני (חלודה). נטייתו של חומר להחליד היא אכן תכונה כימית. מכיוון שבתופעה זו נוצר חומר חדש בעל תכונות שונות מהיסודות שמרכיבים אותו. 2.א. במשפט זה מופיעות תכונות פיזיקליות מכיוון שטעם וצבע הן תכונות פיזיקליות. ב. במשפט זה לא מופיעות תכונות פיזיקליות מכיוון שנתון על מרכיבי מים- וזו בכלל אינה תכונה פיזיקלית. 3. מכיוון ששינוי פיזיקלי הוא שינוי שחל במראה ובצורה של החומר, שינוי כימי הוא שינוי שבמהלכו נוצר חומר חדש או כמה חומרים חדשים שיש להם תכונות דומות. ובגלל זה יש לגזים אצילים תכונה כימית.
user profile image
נחמני שירה
1.02.2019 9:46
דף מסכם: תכונות פיזיקליות ותכונות כימיות: את החומר ניתן לחלק לשני סוגים של תכונות, תכונות פיזיקליות ותכונות כימיות. תכונות פיזיקליות מאפיינות את החומר כמו בצבע, קשיות, טמפרטורת היתוך וכדומה. תכונות כימיות מתארות את נטיית החומר להתפרק לחומרים אחרים או להתחבר עם חומרים אחרים בכדי ליצור תרכובות חדשות. דוגמה לתכונה כימית- כאשר ברזל מחליד הוא מתחבר עם חמצן האוויר ונוצרת תרכובת חדשה (חלודה). כאשר חומר מחליד זוהי תכונה כימית. דוגמה לתכונה פיזיקלית- קליפת הביצה קשה וצבעה לבן. צבע וקשיות זוהי תכונה פיזיקלית.   שינוי פיזיקלי ושינוי כימי: שינוי פיזיקלי- זהו שינוי שחל במראה ובצורה של החומר ללא היווצרות של חומרים חדשים. כלומר כאשר החומר ניתך-הופך ממוצק לנוזל חלקיקי החומר רק מתרחקים אך לא יוצרים חומרים חדש למשל בכביסה שנתלתה ביום שמש חם נוצר שינוי פיזיקלי כיוון שהמים שבכביסה רק התאדו- חלקיקי החומר התרחקו זה מזה וכוחות המשיכה ביניהם נחלשו כלומר לא נוצרו חומרים חדשים. שינוי כימי- זהו שינוי בחומר שבמהלכו נוצר חומר חדש או כמה חומרים חדשים, בעלי תכונות חדשות, שלא בהכרח היו בחומר שממנו נוצרו. למשל התרכובת נחושת- גופרית התקבלה לאחר שחיממו יחד גופרית ונחושת. זהו שינוי כימי כיוון שנוצר חומר חדש בעל תכונות משלו. -נחושת: לפני השינוי הכימי צבעה היה זהוב אדמדם והיא נראתה עם ברק מתכתי. -גופרית: לפני השינוי הכימי צבעה היה צהוב והיא נראתה כאבקה. -"נחושת- גופרית": לאחר השינוי הכימי כלומר לאחר שחיממו אותם יחדיו נוצרו ביניהם קשרים כימים וחומר בעל תכונות חשות נוצר צבעו היה שחור כחול והוא נראה כמוצק מתפורר.   זיהוי תהליך כימי: ניתן לזהות התרחשות תהליך כימי כאשר אנו מבחינים בתכונות פיזיקליות חדשות למשל צבעה או ריח שלא הופיעו קודם לכן ובעקבות התרחשות תהליך כימי נוצרו חומרים חדשים. גם שינוי מצב הצבירה של החומר החדש (מצב הצבירה של החומר החדש השתנה ממצב הצבירה שהיה לחומר שנוצר ממנו). לדוגמה הופעת בועות מראה על היווצרות מצב צבירה גזי- היווצרות חומר חדש.     סוגים של תהליכים כימיים: ישנם סוגים שונים של תהליכים כימיים שבסופם נוצרות תרכובות או חומרים חדשים. -תהליך הרכבה: בתהליך כימי זה נוצרת תרכובת חדשה מחומרים או מתרכובות שונות לדוגמה היווצרות חלודה מברזל וחמצן (יסודות) זהו תהליך הרכבה מיסודות שבסופו נוצרת תרכובת חדשה-החלודה. -תהליך בעירה: בתהליך זה חומרים בעירים כמו-גז, עץ, נפט וחומרים בעירים אחרים מתחברים עם חמצן האוויר ונוצרים חומרים חדשים. לדוגמה בעת הדלקת הכיריים נוצר תהליך בעירה . גז הוא חומר דליק וכאשר מדליקים את הכיריים הגז מתחבר עם חמצן האוויר ונוצר תהליך בעירה. תהליך פירוק: בתהליך כימי זה מפרקים תרכובות ליסודות שונים, ליסודות שהרכיבו את התרכובת. לדוגמה באפיית עוגה אבקת האפייה שמוסיפים לבצק מתפרקת לפחמן דו חמצני ולתרכובות אחרות נוספות.   מגיבים ותוצרים בתהליך כימי: בתהליך כימי החומרים שהיו בתחילת התהליך נקראים "מגיבים" וחומרים שמתקבלים בסופו נקראים "תוצרים". בעת התהליך כמות המגיבים פוחתת וכמות התוצרים גדלה. לדוגמה- באפיית עוגיות כמות המגיבים במטבח (קמח, סוכר, שמן) פוחתת ובמקביל כמות התוצרים (העוגיות) גדלה.    
user profile image
שלום עדי
1.02.2019 8:48
1א. ככל שמרתיחים מים במצב צבירה נוזל כמות ה- מגיבים פוחתת ועולה כמות המים במצב צבירה גז- תוצרים. ב. כאשר ממסים סוכר כמות הסוכר המוצק- מגיבים הולכת ופוחתת וכמות הסוכר המומס במים עולה- תוצרים. 2. כן, בתהליך כימי התוצרים הם התוצאה שנשארה בסופו של התהליך. 3. ניתן לדעת שמים במצב צבירה מוצק הם מגיב משום שמים במצב תוצר הם מפורקים לחלקיקים ומים במצב צבירה מוצק הם לא חומר המפורק לחלקיקיו.
user profile image
תלמי דן
31.01.2019 9:45
1. ככל שמרתיחים מים במצב צבירה נוזל כמות (המגיבים) פוחתת ועולה כמות המים במצב צבירה גז (התוצרים) ב. כאשר ממסים סוכר כמות הסוכר המוצק (מגיבים) והולכת ופוחתת וכמות הסוכר במים עולה (תוצרים) 2. כן, בתהליך הזה התוצרים הם התוצאה שיש בסוף של כל התהליך הזה 3. אכן אפשר לדעת שמים במצב צבירה מוצק (קרח) מגיבים משום שמים תוצר מפוזרים לחלקיקים הוא קרח הוא אינו חומר המתפרק לחלקיקים חלקיקו
user profile image
זלצמן לירז
31.01.2019 9:43

1. היווצרות חלודה משני היסודות ברזל וחמצן היא כן דוגמה לתהליך הרכבה מיסודות מפני שבתהליך כימי זה נוצרת תרכובת חדשה מיסודות שונים (הנקראת חלודה) 2. בעת שרפת דלק במנוע מכונית מתבצע תהליך בערה כי בתהליך זה דלק מנוע המכונית מתחבר עם חמצן האוויר, נדלק ויוצר חומר חדש המניע את המכונית. 3. א- אבקת אפייה מתפרקת לפחמן דו חמצני המתפיח את הבצק.

user profile image
אהרון אמיר
31.01.2019 9:42

1. כן, היווצרות חלודה משני יסודות ברזל וחמצן היא דוגמה לתהליך הרכבה מיסודות. 2. מתבצע תהליך בעירה בזמן שרפת דלק במנוע מכונית משום שדלק הוא חומר בעירה וכשהו מתמזג עם האוויר ונוצרים חומרים חדשים. 3. א. אבקת אפייה מתפרקת לפד"ח המתפיח את הבצק

משתתפים