להתחברות

כימיה - כיתה ח'

תערובות קבוצה ג' | עמוד דיון

דיוני בית מדרש זה סגורים למשתתפיו בלבד.
אם ברשותך שם משתמש וסיסמא-
אנא הכנס בצד שמאלי העליון של האתר.

אם טרם נרשמת, ניתן לפנות לראש בית המדרש
ולבקש להצטרף לבית המדרש
jergym.sugia.net@gmail.com

תוכן עניינים

הנחיות לכתיבה

לקריאה

אנא כתבו כאן למטה את שאלותיכם

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
אהרון אמיר
8.02.2019 9:46
משימת הערכה- אמיר אהרון 1.הפליז הוא תערובת, הפליז נוצר בהתכה של אבץ ונחושת. כשמתיכים את הנחושת האדומה והאבץ האפור מגלים שהן הפכו למתכת צהובה, סגסוגת, שהיא פליז.  ההבדל בין תערובת לתרכובת הוא שתרכובות זה חומר+חומר ותערובת זה חומר+חומר שונה מה זה אומר? שתערובת זה 2 חומרים שונים ותרכובת זה אותם חומרים. תערובת הם שני חומרים (או יותר) מעורבבים, שאין ביניהם קשרים כימיים, ולכן כל אחד מהם שומר על תכונותיו.
  1. הפליז אינו מוליך חשמל בצורה טובה. מוליכות חשמלית של גוף מסוים היא מידת היכולת זרם של  חשמלי לעבור באותו גוף. חומרים מוליכים הם חומרים בהם קיימים חלקיקיםטעונים עם חופש תנועה (למשל אלקטרונים בנחושת). חומרים מוליכים יכולים להיות מתכת, תמיסה מוליכה (למשל מי ים), וקיימים גם מספר חומרים קרמיים ופולימרים מוליכים.
  2. תערובות, תרכובות ויסודות מוליכות חשמל טובות יחסית. ישנם הרבה נוזלים שיכולים להוליך חשמל כמו מים וכדומה.
  3. הפליז בנוי בצורה של אריג מתכתי (סינטטי) והוא ממשפחת הפוליאסטר. בסריג מתכתי נעים האלקטרונים מרמת האנרגיה האחרונה סביב הגלעינים (חלקיקים אשר כוללים את גרעין האטום ואת האלקטרונים שסביבו, פרט לאלקטרוני הערכיות. הגרעין טעון חיובית מכיוון שחסרים לו אלקטרונים.) באופן חופשי, כלומר, בלי להיות קשורים לגרעין מסוים. אופן תנועה זה מכונה ים אלקטרונים, ענן אלקטרונים או דבק אלקטרוני.
  4. א. מי שיצטרף לבניה של חומר יוני הם: (היונים) , האלקטרונים והפרוטונים.

ב. התכונות של חומר יוני הם: החומר היוני בנוי מיונים, בין היונים ישנה משיכה חשמלית, היונים קרובים וצפופים, לחומרים יונים יש טמפרטורה היתוך ורתיחה גבוהות, מסיסות במים: חלק מהחומרים היונים נמסים במים וחלק לא, לחומרים היונים יש מוליכות חשמל רק המצב צבירה נוזל, החומרים היונים אינם ניתנים לריקוע. חומרים יונים נקראים "חומרים יונים" משום שהם מורכבים מיונים. ג. אם חלקיק מאבד אלקטרונים כך שמספר האלקטרונים שלו קטן ממספר הפרוטונים הוא יהיה טעון במטען חשמלי חיובי. יהיו לו פחות אלקטרונים בעלי מטען שלילי מאשר פרוטונים בעלי מטען החיובי. חלקיק כזה קרוי קטיון. אם חלקיק מקבל אלקטרון כך שמספר האלקטרונים שלו גדול ממספר הפרוטונים הוא יהיה טעון במטען חשמלי שלילי. יהיו לו יותר אלקטרונים בעלי מטען שלילי מאשר פרוטונים בעלי מטען חיובי. חלקיק כזה קרוי אניון. ד. החומרים היונים לא מוליכי חשמל בכלל כאשר הם במצב נבירה נוזל ובמצב צבירה גז, כאשר החומרים היונים במצב צבירה נוזל הם יכולים להוליך חשמל.

  1. מתאן הוא תרכובת אורגנית המופיעה בטבע כגז דליק, חסר צבע וריח. מתאן הוא האלקאן הפשוט ביותר, וכן התרכובת האורגנית הפשוטה ביותר; נוסחתו CH4.
  2. א. התהליך הוא תהליך בעירה של גז טבעי. בעירת מולקולה אחת של מתאן יוצרת מולקולה אחת של פחמן דו-חמצני ושתי מולקולות מים.

ב. תגובה כימית (או ריאקציה כימית) היא תהליך שבו משתנה מבנה המולקולות המרכיבות את החומר. תרכובות המוצא נקראות מגיבים ואלה הנוצרות בסופה של התגובה קרויות תוצרים. מספר האטומים, מספר סוגי היסודות ומספר האלקטרונים אינו משתנה במהלך התגובה, זאת לפי חוק שימור המסה. בדרך כלל משתתף בתגובה יותר ממגיב אחד ולעיתים קיימים גם חומרי ביניים. ג.תְּגוּבָה אֶנְדוֹתֶרְמִית היא תגובה כימית הצורכת אנרגיה מהסביבה, להבדיל מתגובה אקסותרמית, הפולטת אנרגיה לסביבה. תְּגוּבָה אֶקְסוֹתֶרְמִית היא תגובה כימית הפולטת אנרגיה לסביבה, להבדיל מתגובה אנדותרמית, הצורכת אנרגיה מהסביבה. בתגובה אקסותרמית אנתלפיית התגובה היא שלילית.. התגובה היא תגובה אקסותרמית. ד. הנוסחה מתאימה לחוק שימור האנרגיה.  

  1. כל אחת מהשורות נקראת מחזור, המחזור הראשון (העליון) מכיל רק שני יסודות (הליום ומימן) המחזיקים במספרים האטומיים 1 ו-2. מספר המחזור מעיד על מספר קליפות האלקטרונים סביב כל גרעין אטום בשורה. ליסודות הנמצאים באותה שורה יש מספר זהה של קליפות אלקטרונים, הנעים במסלולים ובצורות שונות, תלוי ברמת האנרגיה, במגנטיות ובגודל שלהם, כשהקליפה החיצונית של היסודות בקצה השמאלי של הטבלה מכילה אלקטרון בודד, ואילו זו של היסודות בקצה הימני מכילה 8 אלקטרונים (המספר המקסימלי האפשרי; כלומר, קליפתם מלאה לגמרי באלקטרונים). לדוגמה, ליתיום וניאון מכילים שניהם שתי קליפות אלקטרונים, כיוון ששניהם מצויים בשורה השנייה של הטבלה; הקליפה החיצונית של ליתיום מכילה אלקטרון אחד, וזו של ניאון – 8 אלקטרונים. (יוצאת דופן היא השורה הראשונה, בה להליום, היסוד האחרון בשורה, רק שני אלקטרונים). ליסודות הנמצאים באותו הטור (מכונה בהקשר זה קבוצה) יש מספר זהה של אלקטרונים בקליפה החיצונית. היות שלמספר האלקטרונים בקליפה החיצונית השפעה מכרעת על התכונות הכימיות של היסוד, מגלים שלכל היסודות באותו הטור תכונות כימיות דומות והם מהווים ברוב המקרים קבוצה מוגדרת בעלת שם (הלוגנים, מתכות אלקליות ועוד). לכלל זה (בנוגע למספר האלקטרונים בקליפה החיצונית) יש יוצאים מן הכלל במתכות המעבר.
  2. מנדלייב גילה שישנם עוד יסודות שעדיין לא התגלו מכיוון שהוא הבחין שבמקומות אחדים "חסרים" יסודות. לדוגמא: מנדלייב ידע לנבא את תכונותיו ומסת היסוד "גליום" עוד לפני שהתגלה לפי זה שהוא שמר לו מקום בשורה ה4 בטור השלישי מתחת לאלומיניום וידע כי תכונותיו של היסוד יהיו דומות לאלה של האלומיניום.
user profile image
אופיר קדוש
8.02.2019 9:44
  מבחן במדעים                    מגיש: אופיר קדוש   2.פליז המוליכת חשמלית נמוכה מנחושת ובגלל זה משתמשים בנחושת לרוב.
  1. נוזלים המולכים חשמל מי ים מים ורוב סוגי הנוזלים מוליכים חשמל לרוב,

זה יכול להיות יסוד אבל קשור מה החומר עם זה מי ים או מי גשם זה יסוד כי זה חומר בפני עצמו אבל אם זה קולה זה יכול להיות גם תערובת בגלל שישתמשו בעוד חומרים ועשו מימנו תערובת

  1. היא סגסוגת המורכבת מהיסודות נחושת וצבע משתנה משתנה מאדום- בריכוזי אבץ נמוכים, ועד לצהוב – בריכוזי אבץ גבוהים. מעבר ל-35% של אבץ יש שתי פלזות שונות בסגסוגת, הנקראות פאזה אלפא בדומה לנחושת טהורה ופאזה בטא.

5ג.עם זה יון חיובי יש לו מטען חיובי ואם זה יון שלילי יש לו מטען חיובי ד. כן 9. הוצעה לראשונה על ידי הכימאי הרוסי דמיטרי מנדלייב ב-1869, ומציגה את כל היסודות לפי המספר האטומי והסמל הכימישל האטומים שלהם. מנדלייב גילה מחזוריות בתכונות הכימיות של היסודות, כאשר הם מסודרים מן הקל אל הכ

user profile image
כרפסי עמית
7.02.2019 20:17

תמיסה היא תערובת הומוגנית (אחידה) של כמה חומרים שונים, כאשר אחד מהם מתפקד כממס והאחרים מומסים בו. המולקולות של החומרים המומסים מוקפות כולן במולקולות של הממס. יש כמה סוגים של תמיסום: תמיסה היפרטונית- תמיסה בה ריכוז המומסים גבוהה מאשר מחוצה לה.תמיסה היפוטומית- תמיסה בה ריכוז המומסים קטן מאשר מחוצה לה.  

user profile image
כרפסי עמית
7.02.2019 20:14

תערובת אחידה היא מערכת של שניים או יותר חומרים שונים: יסודות, תרכובות או שניהם יחד, המקיימים ביניהם אך ורק קשרים בין-מולקולריים (להבדיל מבין אטומיים) ובכך שומרים על תכונותיהם הכימיות והפיזיקליות. דוגמה לתערובת היא מים ושמן שעורבבו יחדיו.

user profile image
כרפסי עמית
7.02.2019 20:12

נוצר מערבוב חורמים טהורים כאשר כל אחד מן החומרים הטהורים שומר על תכונותיו היא תערובת למשל האוויר הוא תערובת של כמה חומרים טהורים.

user profile image
כרפסי עמית
7.02.2019 20:08

חומר טהור הוא בעל תכונות קבועות האופייניות רק לו, כגון צבע, ריח, טעם, טמפ' היתוך ורתיחה, צפיפות, ועוד. התכונות האופייניות לחומר אינן תלויות בכמות החומר. היסוד הוא חומר טהור, התרכובת היא חומר טהור.

user profile image
כרפסי עמית
7.02.2019 20:07

מה שנוצר מקשר כימי של אטומי פחמן הוא סוכר ותכונותיו הם שהסוכר הוא תרכובת לבנה מוצקה בטמפרטורת החדר שטעמה מתוק.

user profile image
אהרון אמיר
7.02.2019 9:20
תערובות קבוצות ג- אמיר, דן ואופיר קשר כימי מה נוצר מקשר כימי של אטומי פחמן, חמצן, ומימן? ומה תכונותיו של התוצר? מה שנוצר מקשר כימי של אטומי פחמן, חמצן ומימן זה סוכר, תכונותיו של הסוכר הם: הסוכר הוא תרכובת לבנה מוצקה בטמפרטורת החדר שטעמה מתוק. תכונותיו של הסוכר: פחמימה, קיימים 5 סוגים של סוכרים: סוכר גלוקוז, דו סוכר, סוכרוז, רב סוכר, גליקוגן., מצב צבירה-מוצק, מתפרק במים, מגיע בצורת אבקה. חומר טהור מהו חומר טהור?, תנו דוגמא לחומר כזה. חומר טהור הוא חומר בעל הרכב קבוע ומגוון תכונות אופייניות, יסודות ותרכובות הם חומרים טהורים. חומר טהור הוא חומר שהרכבו הכימי אחיד והוא אינו משתנה כתוצאה משינויים בסביבה. לדוגמה מים הוא חומר טהור ותכונותיו הן תרכובת נוזלית חסרת צבע בטמפרטורת החדר, לעומת זאת, מי ים מכילים מלח ולכן יתנהגו כחומר טהור רק בתחום טמפרטורות ולחצים שונים. תרכובת מה נוצר מערבוב של חומרים טהורים? תנו דוגמה לתהליך שכזה. הנוצר מערבוב חומרים טהורים כאשר כל אחד מן החומרים הטהורים שומר על תכונותיו הוא תערובות, לדוגמה האוויר הוא תערובת של כמה חומרים טהורים, הגז חנקן הגז חמצן והגז ארגון שהם יסודות והגז פד" ח ואדיי מים שהם תרכובות. דוגמא נוספת היא תערובת של מלח ושל גרגירי סוכר- גרגירי המלח נשארים מלוחים ואילו גרגירי הסוכר נשארים מתוקים. מיונז הוא תערובת של שמן עם החומרים הרבים הנמצאים בביצים. משקה קל הוא תערובת של כמה תרכובות: מים, סוכר, צבע מאכל וחומרי טעם שונים. תערובת מהן תערובות אחידות ( הומוגניות) ומהן תערובות לא אחידות (הטרוגניות)? תנו דוגמה לכל סוג תערובת. תערובות אחידות (הומוגניות) הן תערובות שאי אפשר להבחין במרכיבים השונים שלהן לדוגמה כאשר נערבב כפית סוכר בכוס מים הסוכר יתמוסס ולא נוכל לראות אותו יותר, היא נקראת גם תמיסה. לדוגמא: מיץ פטל. תערובות בתי אחידות (הטרוגניות) הן תערובות שאפשר להבחין במרכיבים השונים שלהן לדוגמה כאשר נערבב מלח וחול נוכל להבחין ולהבדיל בין גרגירי המלח לבין גרגירי החול גם עם נערבב בחוזקה. דוגמאות: בים אפשר להבדיל הין המים לחול, קפה טורקי, טחינה. תמיסות מהן תמיסות? לתת דוגמאות לתמיסות שונות. ישנם שני סוגים של תמיסות: תמיסה מהולה-היא תמיסה שבה הומס מעט מומס בממס לדוג כאשר אנו מציירים בצבעי מים אנו יוצרים תמיסה של הצבע במים ככל שנוסיף צבע במים התמיסה תהיה מהולה יותר ובהירה יותר מכיוון שיהיה יותר מים מצבע. תמיסה מרוכזת-היא תמיסה שבה הומס הרבה מומס בממס לדוגמה כאשר ממסים חמש כפות מלח בסיר מרק כמות המומס בסיר גדולה, המרק מלוח מאוד והתמיסה תהיה תמיסה מרוכזת.
user profile image
לוי ליאם
30.01.2019 22:17
מה שנוצר מערבוב של חומרים הוא תערובת. כל אחד מהחומרים הטהורים בתערובת שומר על תכונותיו. לדוגמה: מיונז הוא תערובת של שמן עם החומרים הרבים הנמצאים בביצים. משקה קל הוא תערובת של כמה תרכובות: מים, סוכר, צבע מאכל וחומרי טעם שונים.
user profile image
לוי ליאם
30.01.2019 22:06
מה שנוצר מקשר כימי של אטומי פחמן , חמצן ומימן הוא סוכר. תכונותיו של הסוכר: פחמימה קיימים 5 סוגים של סוכרים: סוכר גלוקוז, דו סוכר, סוכרוז, רב סוכר, גליקוגן. מצב צבירה-מוצק מתפרק במים מגיע בצורת אבקה  

משתתפים