להתחברות

כימיה - כיתה ח'

תערובות קבוצה א' | עמוד דיון

דיוני בית מדרש זה סגורים למשתתפיו בלבד.
אם ברשותך שם משתמש וסיסמא-
אנא הכנס בצד שמאלי העליון של האתר.

אם טרם נרשמת, ניתן לפנות לראש בית המדרש
ולבקש להצטרף לבית המדרש
jergym.sugia.net@gmail.com

תוכן עניינים

הנחיות לכתיבה

לקריאה

אנא כתבו כאן למטה את שאלותיכם

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
כהן אגם
9.02.2019 13:31
  1. ד) במצב מוצק, היונים המרכיבים את החומר היוני אינם חופשיים לנוע. עם זאת, במצב נוזל, בדומה לתמיסה מימית, מתפרק החומר היוני ליונים המרכיבים אותו, והם חופשיים לנוע. לכן, חומרים יוניים מוליכים חשמל במצב נוזל ובתמיסה מימית בתהליך של אלקטרוליזה..

חומרים יוניים אינם ניתנים לריקוע, משום שהזזת שכבה גורמת להעמדת היונים בעלי המטען החשמלי הזהה, אשר ביניהם קיימת דחייה הדדית, זה מול זה, ועל כן לשבירת החומר.

  1. רובו המכריע של המתאן על פני כדור-הארץ מקורו בפעילות (הן בעבר הרחוק, הגאולוגי, והן היום) של קבוצה מיוחדת של ארכאונים אל-אווירניים, שרובם אינם יכולים לשרוד באטמוספרה המכילה חמצן. ארכאונים אלה משתמשים במימן מולקולרי, H2, לחיזור מקור הפחמן שלהם, שיכול להיות פחמן דו-חמצני (CO2), חומצה אצטית (CH3COOH) או חומר אחר. בגלל המתאן שהם מייצרים, מכונים ארכאונים אלה בשם מתאנוגנים, והתהליך בכללותו מכונה מתאנוגנזה.
  2. הוא תרכובת אורגנית המופיעה בטבע כגז דליק, חסר צבע וריח. מתאן הוא האלקאן הפשוט ביותר, וכן התרכובת האורגנית הפשוטה ביותר.
  3. א) המתאן הוא מרכיב עיקרי בגז טבעי, ולכן נחשב לדלק חשוב. בעירת מולקולה אחת של מתאן יוצרת מולקולה אחת של פחמן דו-חמצני ושתי מולקולות מים:

CH4 + O2(g) CO2(g) + H2O (g)

ב) כן נוסחה זו היא תגובה כימית, האנרגיה המשתחררת בתהליך שריפה בלתי מבוקר, שבו המים משתחררים במצב גזי, היא כ-50 מיליון ג'ול לקילוגרם מתאן. המבנה המולקולות המרכיבות את החומר משתנה, מספר האטומים, מספר סוגי היסודות ומספר האלקטרונים אינו משתנה במהלך התגובה.

תגובה כימית היא תהליך שבו משתנה מבנה המולקולות המרכיבות את החומר. תרכובות המוצא נקראות מגיבים ואלה הנוצרות בסופה של התגובה קרויות תוצרים. מספר האטומים, מספר סוגי היסודות ומספר האלקטרונים אינו משתנה במהלך התגובה, זאת לפי חוק שימור המסה. בדרך כלל משתתף בתגובה יותר ממגיב אחד ולעיתים קיימים גם חומרי ביניים.

שינוי במבנה המרחבי בלבד, כמו בהרתחת מים לאדים, איננו תגובה כימית מאחר שלא חל שינוי בקשרים הכימיים בתוך המולקולות אלא בקשרים שבין המולקולות בלבד. בתגובה כימית מולקולות עשויות להתרכב וליצור תרכובת של מולקולות גדולות יותר, להתפרק וליצור מולקולות קטנות יותר או ליצור סידור מחדש של האטומים בתוך המולקולה. תגובה כימית כרוכה, בדרך כלל, ביצירה או בשבירה (או בשניהם יחד) של קשרים כימיים, ובצריכה או בפליטה של אנרגיה.

ג) זו תגובה אקסותרמית מכיוון שהאנרגיה סובבת סביבה.

תְּגוּבָה אֶקְסוֹתֶרְמִית היא תגובה כימית הפולטת אנרגיה לסביבה, להבדיל מתגובה אנדותרמית, הצורכת אנרגיה מהסביבה. בתגובה אקסותרמית אנתלפיית התגובה היא שלילית.

למרות שסך מאזן האנרגיה של תגובה אקסותרמית הוא כך שנפלטת אנרגיה לסביבה, במקרים רבים יש להשקיע אנרגיה ראשונית כדי להתחיל את התגובה, וזאת כדי להתגבר על המחסום האנרגטי הראשוני שלעיתים נגרם מסיבות שונות.

ד) הנוסחה מתאימה לחוק שימור המסה מפני שנוסחה זו היא תגובה כימית אשר פועלת לפי חוק שימור המסה.

  1. בטבלה המחזורית מאורגנים היסודות משמאל לימין ומלמעלה למטה בסדר עולה של מספרים אטומיים, החל במימן שמספרו האטומי הוא 1. שורות הטבלה מכונות גם מחזורים, הטורים של הטבלה המחזורית היא טבלה המארגנת את כל היסודות הידועים לפי סדר עולה של מספרים אטומיים, ויש בה 110 יסודות. הטבלה מכונים גם משפחות כימיות, ובהם נמצאים יסודות שלהם תכונות משוטפות.

שורות הטבלה נקראים "מחזור"- קבוצת היסודות המסודרים באותה שורה בטבלה המחזורית. טורי הטבלה נקראים "משפחה כימית"- קבוצת היסודות המסודרים באותו הטור בטבלה המחזורית.

10. מנדלייב הכין לכל יסוד כרטיס שבו כתב את שמו ואת תכונותיו. כאשר סידר את 63 הכרטיסים של היסודות בסדר עולה, לפי המסה האטומית שלהם, גילה כי קיימת מחזוריות בתכונות היסוד: כל כמה יסודות מופיע יסוד שתכונותיו דומות ליסוד אחר, שקדם לו.

user profile image
נתן שיר
9.02.2019 13:22
המשך משימת הערכה 5. ד. במצב מוצק היונים שמרכיבים חומר יוני אינם חופשיים לנוע בנוסף במצב נוזל החומר היוני מתפרק ליונים המרכיבים אותו והם חופשיים לנוע , לכן חומרים יוניים מוליכים חשמל במצב נוזל ובתמיסה מימית בתהליך של אלקטרוליזה.
  1. רובו המכריע של המתאן על פני כדור הארץ בקורו בפעילות של קבוצה מיוחדת של ארכאונים אל- אווירוניים, שרובם אינם יכולים לשרוד באטמוספרה המכילה חמצן. ארכאונים אלה משתמשים במימן מולקולרי, 2H, לחיזור מקור הפחמן שלהם, שיכול להיות פחמן דו- חמצני, CO2)), חומצה אציטית CH3COOH)) או חומר אחד.

בגלל המתאן שהם מייצרים, מכונים ארכאונים אלה בשם מתאנוגנים, והתהליך בכללותו מכונה מתאנוכנזה.

  1. מתאן הוא תרכובת אורגנית המופיעה בטבע כגז דליק, חסר צבע וריח. מתאן הוא האלקאן הפשוט ביותר, וכן התרכובת האורגנית הפשוטה ביותר ונוסחתו CH4.

8. א.  המתאן הוא מרכיב עיקרי בגז טבעי, ולכן נחשב לדלק חשוב. בעירת מולקולה אחת של מתאן יוצרת מולקולה אחת של פחמן דו-חמצני (CO2) ושתי מולקולות מים: CH4 + O2 (g) CO2 (g) + H2O (g) ב. האנרגיה המשתחררת בתהליך שריפה בלתי מבוקר, שבו המים משתחררים במצב גזי, היא כ-50 מיליון ג'ול לקילוגרם מתאן. המבנה המולקולות המרכיבות את החומר משתנה, מספר האטומים, מספר סוגי היסודות ומספר האלקטרונים אינו משתנה במהלך התגובה, לכן זו תגובה כימית. תגובה כימית היא תהליך שבו משתנה מבנה המולקולות המרכיבות את החומר. תרכובות המוצא נקראות מגיבים ואלה הנוצרות בסופה של התגובה קרויות תוצרים. מספר האטומים, מספר סוגי היסודות ומספר האלקטרונים אינו משתנה במהלך התגובה, זאת לפי חוק שימור המסה. בדרך כלל משתתף בתגובה יותר ממגיב אחד ולעיתים קיימים גם חומרי ביניים. שינוי במבנה המרחבי בלבד, כמו בהרתחת מים לאדים, איננו תגובה כימית מאחר שלא חל שינוי בקשרים הכימיים בתוך המולקולות אלא בקשרים שבין המולקולות בלבד. בתגובה כימית מולקולות עשויות להתרכב וליצור תרכובת של מולקולות גדולות יותר, להתפרק וליצור מולקולות קטנות יותר או ליצור סידור מחדש של האטומים בתוך המולקולה. תגובה כימית כרוכה, בדרך כלל, ביצירה או בשבירה (או בשניהם יחד) של קשרים כימיים, ובצריכה או בפליטה של אנרגיה. ג. תְּגוּבָה אנדותרמית היא תגובה כימית הצורכת אנרגיה מהסביבה, להבדיל מתגובה אקסותרמית, הפולטת אנרגיה לסביבה. לרוב, האנרגיה הנצרכת תסופק בצורת חום הנקלט בכלי התגובה ובשל כך תרד הטמפרטורה בסביבת התגובה. לפי התשובה בסעיף ב, זו תגובה אקסותרמית מכיוון שהאנרגיה משתחררת לסביבה. ד. הנוסחה מתאימה לחוק שימור המסה מכיוון שהנוסחה היא תגובה כימית הפועלת לפי חוק שימור המסה. ה. חומר דליק וחומר רעיל הם חומרים שעלול לגרום פציעות, מחלות, או מוות, בדרך כלל על ידי תגובה כימית או פעילות אחרת ברמה המולקולרית.    

  1. בטבלה המחזורית מאורגנים היסודות משמאל לימין ומלמעלה למטה בסדר עולה של מספרים אטומיים, החל במימן שמספרו האטומי הוא H, שורות הטבלה מכונות גם מחזורים, הטורים של הטבלה מכונים גם משפחות כימיות, ובהם נמצאים יסודות שלהם תכונות משוטפות.

הטבלה המחזורית היא טבלה המארגנת את כל היסודות הידועים לפי סדר עולה של מספרים אטומיים, ויש בה 110 יסודות. שורות הטבלה נקראים "מחזור"- קבוצת היסודות המסודרים באותה שורה בטבלה המחזורית. טורי הטבלה נקראים "משפחה כימית"- קבוצת היסודות המסודרים באותו הטור בטבלה המחזורית. משוטף להם שהם יסודות בעלי תכונות דומות.

  1. מנדלייב הכין לכל יסוד כרטיס שבו כתב את שמו ואת תכונותיו. כאשר סידר את 63 הכרטיסים של היסודות בסדר עולה, לפי המסה האטומית שלהם, גילה כי קיימת מחזוריות בתכונות היסוד: כל כמה יסודות מופיע יסוד שתכונותיו דומות ליסוד אחר, שקדם לו.

 

user profile image
כהן אגם
8.02.2019 9:51
  1. פליז הוא תערובת. יש להבדיל בין תרכובת לבין תערובת, המכילה מספר אטומים או תרכובות יחדיו, אך ללא קשר כימי ביניהם, כך שכל חומר שומר על תכונותיו הכימיות והיחס בין מרכיביה הוא לא קבוע בהכרח.

תערובת: תערובת היא מערכת של שניים או יותר חומרים שונים: יסודות, תרכובות או שניהם יחד, המקיימים ביניהם אך ורק קשרים בין-מולקולריים (להבדיל מבין אטומים) ובכך שומרים על תכונותיהם הכימיות והפיזיקליות.

  1. הפליז כן מוליך  חשמל אך מכיוון שהפליז היא סגסוגת קשה וחזקה הרבה יותר מנחושת, אז המוליכות החשמלית שלה נמוכה יותר.

מוליכות חשמלית של גוף מסוים היא מידת היכולת של זרם חשמלי לעבור באותו גוף.

חומר מוליך הוא חומר המאפשר לזרם חשמלי לזרום דרכו כאשר הוא חלק ממעגל חשמלי סגור.

  1. מים מזוקקים מבודדים, והתנגדותם גבוהה מאוד, אף על פי שקיימים בהם יונים המאפשרים הולכה – יוני הידרוקסיד והידרוניום, שמקורם במים עצמם. המסת מלח במים הופכת אותם למוליכים. העברת מתח חשמלי גבוה במי מלח גורמת לפירוק מרכיבי המלח (תהליך המכונה אלקטרוליזה), ומוליכות המים תפחת. כאשר מים מזוקקים נחשפים לאוויר מוליכותם גדלה, עקב התמוססות גזים, בעיקר פחמן דו-חמצני, היוצר חומצה קרבונית, שמתפרקת ליצירת יוני קרבונט, שמוליכים זרם חשמלי.

מים הם תרכובת כימית המהווה בסיס לכל צורות החיים המוכרות, כולל האדם. מולקולת מים מורכבת משני אטומים של מימן ומאטום של חמצן. הנוסחה הכימית של המים היא .H2O לכן תרכובות הן מוליכות חשמל.

  1. הפליז מורכבת מחלקיקים של נחושת ואבץ. מעבר ל – 35% של אבץ יש שתי פאזות שונות בסגסוגת, הנקראות פאזה אלפא (בדומה לנחושת טהורה) ופאזה בטא.
  1. א) חלק מן החומרים היוניים מסוגלים להתמוסס במים. בתהליך ההמסה במים, מתפרק החומר ליונים המרכיבים אותו, ומולקולות המים עוטפות את היונים במבנים הנקראים כדורי מיום. במבנים אלה, אטומי המימן המרכיבים את מולקולות המים, הטעונים במטען חיובי חלקי, פונים לכיוון היונים השליליים, ואטומי החמצן המרכיבים אותן, הטעונים במטען שלילי חלקי, פונים לכיוון היונים החיוביים.

ב) סריג יוני הוא מבנה המורכב מיונים חיוביים ושליליים הנמשכים זה לזה באמצעות קשרים יוניים, דהיינו, מכוח המשיכה בין מטעניהם המנוגדים, והוא מאפיין חומרים יוניים, הנקראים גם מלחים. היונים החיוביים הם בדרך כלל יוני מתכת, ואילו היונים השליליים הם בדרך כלל יוני אל מתכת. המטענים המנוגדים מאזנים זה את זה, ועל כן לחומרים היוניים יש מטען חשמלי כולל אפס

ג) חומרים יוניים מיוצגים באמצעות נוסחה אמפירית, המביעה את היחס השלם הקטן ביותר בין היונים המרכיבים את החומר. למשל, בנתרן כלורי (מלח שולחן), היחס בין יוני הנתרן ליוני הכלור הוא 1:1 (שכן מטענם החשמלי של יוני הנתרן הוא 1+ ואילו זה של יוני הכלור הוא 1-), ועל כן נוסחתו היא NaCl. לעומת זאת, נוסחת הסידן הכלורי היא CaCl2, שכן מטענם החשמלי של יוני סידן (Ca) הוא 2+, ולכן, על מנת לאזן את מטענו של כל יון סידן דרושים שני יוני כלור.

חלק מן היונים מורכבים משני אטומים או יותר, ונקראים יונים מורכבים. כך, למשל, יון ההידרוקסיד, -OH שמורכב מזוג אטומים או יון האמון, +NH4.

 

user profile image
נתן שיר
8.02.2019 9:47
משימת הערכה בכימיה
  1. פְּלִיז היא תערובת המורכבת מהיסודות נחושת ואבץ.

תרכובת- חומר טהור המורכב מאטומים של יסודות שונים הקשורים זה לזה בקשר כימי. לתרכובת תכונות כימיות משל עצמה, השונות מתכונות מרכיביה. למשל, מלח בישול. תערובת- חומר העשוי מערבוב של כמה חומרים טהורים המקיימים ביניהם אך ורק קשרים בין-מולקולריים ובכך שומרים על תכונותיהם הכימיות והפיזיקליות. דוגמה לתערובת היא מים ושמן שעורבבו יחדיו.

  1. הפליז היא סגסוגת קשה וחזקה הרבה יותר מנחושת, אך המוליכות החשמלית שלה נמוכה יותר.

מוליכות חשמל- מידת היכולת של זרם חשמלי לעבור באותו גוף. חומרים מוליכים הם חומרים בהם קיימים חלקיקים טעונים עם חופש תנועה (למשל אלקטרונים בנחושת). חומרים מוליכים יכולים להיות מתכת, תמיסה מוליכה (למשל מי ים). נקודת ההתכה הנמוכה יחסית של הפליז ותכונות הזרימה שלה, הופכות אותה לקלה ליציקה. כמו-כן, מאחר והפליז אינה ממגנטת, ניתן להפריד אותה מפסולת של ברזל באמצעות העברה של מגנט רב עוצמה ליד הפסולת, דבר שמקל על תהליך המחזור. כך שכיום, כ-90% מכל הסגסוגות של פליז עוברות מִחזור. כמו-כן, נעשה שימוש בפליז במקרים שבהם יש חשיבות לכך שלא יאחזו גיצים או ניצוצות בחומר, כמו במכשירי מדידה בסביבה של גזים נפיצים או במברשות פליז שמשמשות לניקוי ולהברקה של מוצרי מתכת ושלא יוצרות ניצוצות.

  1. מתכות לרוב מוליכות היטב, בהן נחושת שהיא בעלת התנגדות סגולית נמוכה מאוד ונמצאת בשימוש רב בתעשייה. מים מזוקקים מבודדים, והתנגדותם גבוהה מאוד, אף על פי שקיימים בהם יונים המאפשרים הולכה – יוני הידרוקסיד והידרוניום, שמקורם במים עצמם. המסת מלח במים הופכת אותם למוליכים. העברת מתח חשמלי גבוה במי מלח גורמת לפירוק מרכיבי המלח, ומוליכות המים תפחת. כאשר מים מזוקקים נחשפים לאוויר מוליכותם גדלה, עקב התמוססות גזים, בעיקר פחמן דו-חמצני, היוצר חומצה קרבונית, שמתפרקת ליצירת יוני קרבונט, שמוליכים זרם חשמלי.

סוגי נוזלים היכולים להוליך חשמל הם חומרים טהורים- חומר בעל הרכב קבוע ומגוון תכונות אופייניות לו. יסודות ותרכובות הם חומרים טהורים.

  1. פליז מורכב מחלקיקים של נחושת ואבץ מעבר ל-35% של אבץ יש שתי פאזות שונות בסגסוגת, הנקראות פאזה אלפא ופאזה בטא.

א. חלק מן החומרים היוניים מסוגלים להתמוסס במים. בתהליך ההמסה במים, מתפרק החומר ליונים המרכיבים אותו, ומולקולות המים עוטפות את היונים במבנים הנקראים כדורי מיום. במבנים אלה, אטומי המימן המרכיבים את מולקולות המים, הטעונים במטען חיובי חלקי, פונים לכיוון היונים השליליים, ואטומי החמצן המרכיבים אותן, הטעונים במטען שלילי חלקי, פונים לכיוון היונים החיוביים. ב. סריג יוני הוא מבנה המורכב מיונים חיוביים ושליליים הנמשכים זה לזה באמצעות קשרים יוניים, מכוח המשיכה בין מטעניהם המנוגדים, והוא מאפיין חומרים יוניים, הנקראים גם מלחים. היונים החיוביים הם בדרך כלל יוני מתכת, ואילו היונים השליליים הם בדרך כלל יוני אל מתכת. המטענים המנוגדים מאזנים זה את זה, ועל כן לחומרים היוניים יש מטען חשמלי כולל אפס. הקשרים היוניים הם חזקים יחסית. לכן, דרושה אנרגיה רבה על מנת לנתקם בהתכה וברתיחה, ומשום כך טמפרטורות ההיתוך והרתיחה של חומרים יוניים גבוהות למדי, ורובם המכריע מוצקים בטמפרטורת החדר. ג. חומרים יוניים מיוצגים באמצעות נוסחה אמפירית המביעה את היחס השלם הקטן ביותר בין היונים המרכיבים את החומר. למשל, בנתרן כלורי (מלח שולחן), היחס בין יוני הנתרן ליוני הכלור הוא 1:1 (שכן מטענם החשמלי של יוני הנתרן הוא 1+ ואילו זה של יוני הכלור הוא 1-), ועל כן נוסחתו היא NaCl. לעומת זאת, נוסחת הסידן הכלורי היא CaCl2, שכן מטענם החשמלי של יוני סידן (Ca) הוא 2+, ולכן, על מנת לאזן את מטענו של כל יון סידן דרושים שני יוני כלור.  

user profile image
אילוז מאור
7.02.2019 9:47
1. לא נכון 2. לא נכון 3. תערובת לא הומוגנית 4. תערובות הומוגנית
user profile image
אילוז מאור
7.02.2019 9:45
1. התכונות שיש לחומרים טהורים הן: הרכב קבוע ומגוון תכונות אופייניות. 2. הנוסחה של סוכר היא C6H12O6, הסוכר הוא תרכובת לבנה מוצקה בטמפרטורת החדר שטעמה מתוק. 3. הנוסחה של מים היא  H2O, המים הם תרכובת נוזלית בטמפרטורת החדר והיא שקופה. 4. התערובות של חומרים טהורים הם: יסודות ותרכובת
user profile image
אילוז מאור
7.02.2019 9:18
1. תרכובת היא חומר טהור המורכב מאטומים של יסודות שונים הקשורים זה לזה בקשר כימי. 2 דוגמאות לתרכובת: תרכובת יונית או מלח – תרכובת הנוצרת כתוצאה מקשר יוני בין מתכת ואל מתכת. תרכובת מולקולרית – תרכובת המורכבת מאוסף של מולקולות זהות. 2. אפשר ליצור כ-90 יסודות
user profile image
כהן אגם
6.02.2019 17:24

סיכום תערובות

תרכובות:

תרכובת הוא חומר טהור הבנוי משני סוגי יסודות או יותר הקשורים ביניהם בקשר כימי כלשהו, וביחס קבוע של כמויותיהם.
לתרכובת תכונות כימיות משל עצמה, השונות מתכונות מרכיביה. לדוגמה: מים- H2O , מלח-NaCl
אפשרויות הצירוף של אטומי היסודות השונים רבות מאוד, ולכן מכ – 90 היסודות הקיימים בכדור הארץ אפשר ליצור מיליוני תרכובות שונות.

חומרים טהורים:

לחומרים טהורים יש הרכב קבוע ומגוון תכונות אופייניות, לדוגמה: הסוכר הוא תרכובת לבנה מוצקה בטמפרטורת החדר שטעמה מתוק, והמים הם תרכובת נוזלית חסרת צבע בטמפרטורת החדר, רוב החומרים סביבנו אינם עשויים מחומר טהור אחד, אלא מערבוב של כמה חומרים טהורים.

סוכר הוא תרכובת המורכבת ממולקולה אחת של סוכר: כל מולקולה מורכבת מאטומי פחמן, מאטומי חמצן ומאטומי מימן הקשורים זה לזה בקשרים כימיים. הסוכר הוא תרכובת לבנה מוצקה בטמפרטורת החדר שטעמה מתוק.
לתרכובת של מים יש הרכב קבוע ומגוון תכונות אופייניות. המים הם תרכובת נוזלית חסרת צבע בטמפרטורת החדר.

התערובות של חומרים טהורים הם ערבוב של כמה חומרים – של יסודות, של תרכובות או של שניהם בזמן שהיסודות או התרכובות שומרים על התכונות האופייניות להם. לדוגמה: הסוכר נשאר מתוק גם כשהוא מעורבב עם חומרים אחרים בעוגה, והחומר הריחני שמוסיפים לשמפו שומר על ריחו גם כשהוא מעורבב עם שאר מרכיבי השמפו.

תערובות:

חומרים רבים סביבנו הם תערובות – ערבוב של כמה חומרים טהורים. החלב הוא תערובת של כמה תרכובות: מים, חלבונים, שומנים, סוכר ותרכובות אחרות, בתערובות כל חומר שומר על התכונות האופייניות לו, לדוגמה הסוכר נשאר מתוק גם כשהוא מעורבב עם חומרים אחרים.

תערובות שאפשר להבחין בהן בחומרים השונים המרכיבים אותן נקראות תערובות לא אחידות (הטרוגניות). תערובות שלא ניתן להבחין בהן בחומרים השונים המרכיבים אותן נקראות תערובות אחידות (הומוגניות).

מסגים:

כדי למנוע מתכשיטי הזהב לאבד את צורתם, יוצרים אותם ממסג- תערובת אחידה של מתכות. מסגי הזהב שמהם מייצרים תכשיטים הם תערובת של זהב עם מתכת אחרת, כמו נחושת או כסף והם קשים יותר מהזהב הטהור. אפשר לשנות את הרכב המסג כדי לקבל את התכונות הרצויות למוצר מסוים, לדוגמה כדי שהפלדה לא תחליד אפילו במי ים מוסיפים לה יותר כרום.

תמיסות:

תמיסה היא תערובת אחידה (הומוגנית) שבה חומר אחד מתמוסס בחומר אחר. החומר שכמותו בתמיסה גדולה יותר נקרא ממס והחומר שכמותו בתמיסה גדולה יותר נקרא מומס. דוגמה: כשהמלח מתמוסס במים נוצרת תמיסה ובמקרה זה, המים הם הממס והמלח הוא המומס.

בתמיסה יכולים להיות גם כמה מומסים, לדוגמה: כשאנו מכינים כוס תה עם לימון אנו ממסים במים החמים כמה חומרים: תרכובות שונות שמקורן בעלי התה, סוכר, ותרכובות שונות שמקורן בלימון.

יש חומרים שאינם מתמוססים במים, אך הם מתמוססים בממסים אחרים. לכן, יש גם תמיסות שהממס שלהן אינו מים. את הלק, את נוזל המחיקה או את הדבק הפלסטי נוח למרוח באחידות כשהם מומסים בממס מתאים. לאחר המריחה הממס מתאדה והמומס נשאר צמוד לציפורן או לדף. תרופות רבות נמכרות לנו כתמיסה כדי שנוכל לבלוע אותן בקלות, למרוח אותן על העור או להזריק אותן לגוף.

תמיסה מהולה ותמיסה מרוכזת: תמיסה שבה הומס מעט מומס בממס נקראת תמיסה מהולה, ואילו תמיסה שבה הומס הרבה מומס בממס נקראת תמיסה מרוכזת. לדוגמה: כשממסים 5 כפות מלח בסיר מרק, כמות המומס בסיר גדולה והמרק מלוח מאוד. כשממסים רק חצי כפית מלח בסיר, כמות המומס בסיר קטנה והמרק מלוח פחות.

 כשאנו מציירים בצבעי מים אנו יוצרים תמיסה של הצבע במים. ככל שנוסיף יותר מים, התמיסה תהיה מהולה יותר ובהירה יותר.

user profile image
יפה יואב
31.01.2019 9:41
1) תמיסה היא תערובת הומוגנית של כמה חומרים שונים כאשר אחד מהם מתפקד כממס והאחרים נמסים בו. 2) ממס 3)מומס 4) תמיסה מהולה היא תמיסה שבה החומר המומס גדול מהחומר הממס.
user profile image
יפה יואב
31.01.2019 9:37

1) כדי למנוע מהזהב לאבד את צורתו יוצרים אות התכשיטים מתערובת הומוגנית של כמה מתכות. 2) מסגי הזהב הם תערובות של זהב עם מתכות שונות.

משתתפים